Visa ett inlägg
Oläst 2004-01-27, 16:41 #8
tdhs avatar
tdh tdh är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2003
tdh tdh är inte uppkopplad
Medlem
tdhs avatar

Reg.datum: Jul 2003
Visst är det så som du säger, helt klart. Jag tycker att det är förjävligt (ursäkta franskan) att man får skriva att man erbjuder obegränsat av något när det faktiskt inte är obegränsat. Samtidigt så blir det lite fånigt, jag menar, du kan ha en väldig massa e-postkonton på 100 mb, kontona i sig tar i princip ingen plats, det är när de används som det blir krisigt. Jag ser webbhotellens problem på den punkten. Missbruk av ordet "obegränsat"? Ja, kanske det, men här fyller det nästan en funktion. Fast bara nästan.

Sedan har vi ju det faktum att alla hotell utlovar obegränsat hit och obegränsat dit. Ordet används i relation till vad som rimligen kan behövas, något som även påtalas i avtalen (ibland tydligt, ibland inte). Konkurrensen är hård och Nisse som skall lägga upp sin hemsida och vill ha ett webbhotell har det inte lätt. Skall han ta webbhotellet som har en gräns på 10 gb trafik/månad eller det som har obegränsat? Strunt samma att han inte har en aning om hur mycket 10 gb trafik per månad är, troligen tror han att det är ganska lite eftersom han har en himla massa gigabyte mp3-filer på sin dator... Han tar de som säger att de har obegränsad trafik och är nöjd. Att Nisses hemsida sedan inte passerar 100 mb-trafikstrecket på ett år är en helt annan femma.

Webbhotellens dilemma är hur de skall framställa sina tjänster och vad de kan erbjuda. Jag personligen håller med dig, jag vill veta vad jag får om jag skall sjösätta en tjänst. Samtidigt, nu har jag en kund/partner som vill hålla utgifterna till ett minimum och få förhållandevis bra utdelning för det. Han kommer inte passera 10 gb/månad. Han behöver bara 100 mb lagringsutrymme, troligen inte ens det. Han gråter inte blod om sidan ligger nere i tio minuter. Då är det dumt att betala extra.

En "svart lista" över webbhotell vore bra. Det finns säkert redan, kanske rentav här på WN (om än aningen utspridd), men jag skulle vilja ha en pålitlig sådan. Förr i tiden, när jag klarade mig på 30-40 gb/månad i trafik, så hoppade jag både hit och dit - och betalade överpris. Webbhotellen räcker inte för mig, jag behöver servrar med stabilitet i harmoni med omkostnad. Men skulle jag lansera en sida idag, utan en massa mediatyngd, ja då hade jag börjat på B-one eller någon annan. Visst skulle jag behöva flytta, men det blir inte mycket billigare relaterat till behov än så.

Hrm, mmm, det här blev visst lite off topic. Hehe.
tdh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat