Visa ett inlägg
Oläst 2006-02-23, 09:09 #4
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
1. Massor av olika Accessdatabaser anropas hej vilt. Förmodligen har jag glömt att stänga databaskopplingen ibland. viktigt?

Först vill jag ta död på myten om att inte köra access, visst den klarar bara ett fåtal kopplingar samtidigt. Men du har en websajt som anropar databasen. Hur många kopplingar blir det? Jo, helt riktigt, en. Visst kan det hända att ett par kopplingar sker samtidigt, men om du öppnar anslutningen till databasen så sent som möjligt och sedan stänger den så snart du bara kan så klarar du dig långt. Så svaret om din anslutning blir: det är JÄTTEVIKTIGT att stänga så snart du inte behöver kopplingen längre.

Angående trafik och access så servar jag dryga miljonen sidvisningar per månad (dynamiskt genererade från access) på en av mina sajter. Så det går att bygga större sajter på access. (Nu håller jag iof på att migrera till sqlserver för att kunna växa ytterligare).

Dessutom är tanken med databaser att man kör enbart en så långt det är möjligt.

2. Bildbank som skapar thumbnails "onfly" med .NET

Japp, helt riktigt, det är processkrävande. Bättre i så fall om det är möjligt att skapa dessa dynamiskt och sedan lagra på disk eller cacha i minnet för återanvändning.

3. Jag skapar virtuella JPG med serverapp. dvs lägger på text på bilder "onfly" stor grej!

Samma svar som på punkt 2.

4. Jag har ett eget mailsystem som sparar ner alla bifogade filer på servern.

Ingen åsikt.

5. använder mig inte av mysgl vad jag vet. Är det bättre?

Det är bättre än access. För migrering har jag sett att det finns verktyg som andra använd med lyckat resultat, har ingen erfarenhet själv av dessa. Sök på migration, mysql och access på google så hittar du nog bra saker. Sqlserver är också ett bra alternativ som tidigare nämts.

Eftersom du kör .NET så kan du också titta på den inbyggda cache-funktionen, då lagras dina cachade objekt i minnet vilket går snabbare att nå än att hämta från disk eller läsa från databas.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat