Citat:
Originally posted by Fredrik@Feb 20 2006, 12:05
Skulle behöva ha tips på DUKTIGA företag som pysslar med skattefrågor.
Skatteverket har nämligen mycket roliga regler vad gäller just resebyråer.
Vinstmarginalbeskattning kallas det. I grund och botten betyder det att man skall betala en schablonkostnad om 13% på vinstmarginalen på varje arrangemang, DESSUTOM får man inte dra någon moms......viosst låter det som ett vinnande och alldeles lysande exempel......börjar fundera på skatteverkets inställning mot företagande....vill de ens ha företag i Sverige?
För med deras skatter går det bra att ha företag, men inte att tjäna pengar nog för att kunna avlöna personalen...helt sjukt...blir så jävla förbannad på dem.
Tyvärr funkar det inte att flytta verksamheten utomlands, för det har de fått in i denna lagen oxå.....
suck
|
Du kanske skulle läsa på lite bättre om reglerna. Det är aldrig tal om någon schablonkostnad på 13% utan handlar istället om hur stor vinsten kan anses vara.
Om jag återgår till mitt förra exempel med inköp för 100 kr och försäljning för 200 så blev vinsten 80 kr och momsen 20 kr oavsett vilket system du använder.
Nu handlar det då om resor så då översätter jag exemplet till detta.
Du säljer en resa för 200 kr till en kund, av detta är 11,20 moms enligt anliga reglerr. Du har köpt resan för 100 kr och av detta var 5,60 moms. Du har alltså en vinst på 94,40 och ska betala 5,60 i moms. Så långt skiljer det sig inte oavsett vilken momssats det handlar om. Skillnaden här är att vinstmarginalen ska räknas med 20% moms eftersom den i sig inte är en "resetjänst" utan en förmedlingstjänst. Du säljer en resa till någon och köper sedan in den av någon annan, din vinst kommer alltså inte från själva resan utan från din förmedling av en resetjänst.
I detta fallet skulle du då betala marginalmoms på 20 kr istället för ordinarie moms på 5.60, och visst det blir mycket mer moms och mindre vinst.
Nu har ju dock skattemyndigheterna sagt att man får lov att schblonmässigt beräkna vinten av en resa till 13% av försäljningspriseet om man vill. Det innebär då att du vid en försäljning om 200 kr kan räkna med att vinsten är 26 kr inkl moms och 20% av detta i moms är då bara 5,2 dvs tom lite lite lägre än vad du skulle betalt enligt vanliga regler med 5,60.