Som
jome säger så kommer man troligen få olika svar beroende på vem man frågar. Frågar man någon som tjänar pengar på att sälja/visa förpackade tv-tablåer (t.ex dagenstv.com, TT-spektra eller VM här!?) om man får ta dem och publicera på sin egen sajt så kommer svaret trolien att bli något i stil med- "nej, det får du inte och det det strider t.ex. mot det så kallade katalogskyddet - men köper du dem vi skrivit in i vår databas går det bra". Min slutsats när det gäller tv-tablåer är att de flesta webbsidor kommer att skydda "sina" tv-tablåer med alla hjälpmedel som står till buds. Ingen borde dock kunna hindra dig om du skapar egna tablåer genom att skriva av informationen t.ex. från listor som tv-kanalerna var och en för sig distribuerar. Du kommer inte "stämmas" för att du konkurrerar med t.ex. TT-spektra. Men det är som sagt min hypotes - och jag är inte jurist.
Vad gäller nyheter (och rubriker) så finns oftast ett intresse från källan att få trafik till sin sajt, källan kan oftast på grund av detta låta dig "missbruka" citaträtten; precis på samma sätt som de flesta här tycker det är okej att en sökmotor som t.ex. Google "citerar" och länkar till dig. Jag är dock tveksam till om det är lagligt eller inte (och då menar jag alltså inte om tidningen tycker det är okej eller inte). I Danmark finns (väl?) en preliminär dom gällande newsbooster.com - som går mot dem. Att det, som WN påstår, skulle vara något speciellt med TT-nyheter tror jag inte; snarare tvärt om - nyhetssajterna har icke-vidare-distributionsavtal på nyheterna de köper från TT.
Citat:
Säg någon nyhetssite som har något emot att man tar deras rubriker och länkar till dom?
|
Jag kan nämna en om du vill

Min servers IP är "avstängt" från en av de lokaltidningar som jag tidigare länkat till.