Visa ett inlägg
Oläst 2006-02-19, 17:42 #7
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Jag har gåt i precis samma tankar som du Mats. Falskbeställningar (som ju till och från alltid kommer att förekomma i vår bransch) är irriterande i sig. Nu får man väl tyvärr leva med att det alltid kommer att finnas 14åringar som tycker att det är roligt att beställa i någon kompis namn. När ett affiliate gör falskbeställningar så är det däremot inte frågan om något litet busstreck, utan om bedrägeri.

Kan du skicka pm till mig angående vilket affiliate det gäller? Jag pratade med Double om det här och fick till svar att man kan godkänna köp manuellt i efterhand. Dvs att man betalar ut pengar först när man själv fått pengar. Det är ju en lösning, men det blir helt klart mer jobb.

Tyvärr så är det ganska svårt att komma åt personen bakom en ip adress. Internetleverantörerna lämnar inte ut uppgifter i första taget och det verkar som om polisen/åklagaren inte heller kan/vill begära ut uppgifterna. De skyddas ju trots allt av PUL och om jag inte minns fel så måste det vara frågan om brott som kan ge fängelse för att polisen ska kunna begära ut uppgifter. Frågan är alltså om Double ens får lämna ut uppgifter. Gissningsvis skulle väl bedrägerier i de storlekarna som förekommer via affiliate program ge dagsböter och inte fängelse. Alla bedrägerier sammantaget blir ju ganska stora summor, men varje enskilt fall kostar ju sällan mer än en 1000-lapp.

Men visst vill man sätta dit falskbeställare och fuskare. Det skulle nog räcka med att man kunde sätta dit en eller två och att sedan aftonbladet eller någon annan dagstidning fick skriva om det. Då kanske folk skulle lära sig att det är olagligt.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat