Visa ett inlägg
Oläst 2006-02-18, 16:43 #4
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Originally posted by kullervo@Feb 18 2006, 16:57
Det är nog främst personer som själv saknar högskoleutbildning som tänker så.
Ett tydligt exempel på den svenska mentaliteten

Är det svårt att tillgå infomation om man själv vill lära sig programmering?
Om man har talang och lärt sig programmering innan det är aktuellt med högskola/universitet och redan har bra jobb....skulle man gå tillbaka till skolbänken då istället?
Om man kan visa bra exempel på jobb man gjort är inte det viktigare än ett papper på att man har lärt sig det som krävs för att genomföra jobben?
Är de som blir lärare på universitet/högskola villiga att accepera en lägre lön än om de skulle jobba inom området av humanistika orsaker....eller är det helt enkelt så att de ofta inte är duktiga nog att få jobb som utvecklare?

Känner du till mycket om den Engelska arbetsmarknaden?
Jag har jobbat där i många år och de utvecklare jag jobbat med som haft utbildning inom området är mycket få....och de som har haft en har haft mig som saknar officiell utbildning inom området som utvecklingsledare och en lön som är en bråkdel av min.
I min erfarenhet är det inget som lågutbildade chefer kokat ihop baserat på fördomar eller avund utan det är baserat på praktiska iaktagelser.

Den chef jag vet vad han hade för utbildning var universitetsutbildad i design, vilket de också verkar ha en annan attityd till och anser värdefullt.
Men då det gäller programmerare så tyckte han att de självlärda nördar han jobbat med var överlägsna de som hade en utbildning.
Hans slutsats kommer från att driva en framgångsrik webbyrå i åratal och ha gått igenom hundratals utvecklare.

Nu säger inte jag att det är dåligt med formell utbildning, men speciellt viktigt tycker jag nog inte det verkar vara.
Och visst kan det många gånger vara folk som inte vet vad de vill göra och tänker...."tja...kanske jag skulle plugga systemvetare...det kan väl vara ett ok jobb".
Sen finns det folk som är intresserade av datorer och programmering från barnsben och har jobb innan de ens har hunnit tänka på en utbidning.
Visst kan de vara bra även för dem att få den bredd och djup som en utbildning kan ge, men riktig arbetslivserfarenhet är inte att förkasta heller.

Men det problem jag pekar på om man tvingar in alla i formella utbildningar är den teknologiska inertia som det verkar resultera i, oavsett om man överlag blir en bättre utvecklare eller inte.
Det finns mängder med superduktiga utvecklare i Indien som behärskar traditionella teknologier mycket väl och kan jobba för några tior i timmen, men väldigt få av dem behärskar nya tekniker som AJAX, Flash, RoR mm.
Våra skolor kan inte hänga med och ändra kursplanen så fort det kommer en ny intressant teknik, men är du van att lära dig nya saker själv och som individ håller koll på vad som är nytt och intressant så kan man hålla sig ett steg framför.
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat