Flitig postare
|
|
Reg.datum: Mar 2005
|
|
Flitig postare
Reg.datum: Mar 2005
|
Jag tycker mig ha känt av det en del.
Jag gör knappt några jobb för svenska kunder då jag fokuserar på avancerad interaktivitet och webbapplikationer med framför allt Flash.
Det är amerikaner och engländare framför allt jag jobbar för.
De flesta svenskar i branshen verkar tyvärr tycka att nätet skall vara text med lite länkar och det är bara på senare tid man har börja se lite efterfrågan på duktiga actionscriptutvecklare.
En orsak att vi är lite långsamma i svängarna tror jag är att vi har en väldigt stor tilltro till utbildningväsendet.
Då jag har varit på jobbintervjuer i England har de adrig ens frågat om utbildning eller velat titta på min CV.
De vill se jobb jag har gjort och kolla in hur jag är som person.
Jag har dock haft chefer som berättat att de blir skeptiska om någon har pluggat programmering då det är ett tecken på att de inte är riktiga datanördar enligt deras uppfattning.
För den som är drivkraftig är det väldigt lätt att studera på egen hand med internet och böcker och då slipper man den teknologiska inertia som utbildningsväsendet medför.
Visst kan det vara bra med utbildning, men det är också viktigare och viktigare att hålla sig på frontlinjen då det gäller nya teknologier.
Konkurransen från länder som Indien är betydligt hårdare då det gäller mer traditionella teknologier då de också sätter hög tilltro till oficiella utblidningar.
|