Visa ett inlägg
Oläst 2004-01-26, 13:46 #17
Davids avatar
David David är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2003
David David är inte uppkopplad
Flitig postare
Davids avatar

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Originally posted by Jome@Jan 26 2004, 11:03
att fråga är ju definitivt inte speciellt smart.
Så det är "jag frågade inte för jag var rädd att ni skulle säga nej" som gäller? Etik och moral på topp där. Varför inte låta samvetet styra dig istället för att se vad du kan komma undan med?

Såvitt jag vet har man i staterna fått gehör i domstol när man från till exempel eBays sida har stämt sådana som använder robotar för att harvesta information. Man argumenterade då att de som tar sig för nåt dylikt använder eBays processorkraft för att själv göra ekonomiskt gägn och det är naturligtvis inte lagligt.

Jag tycker att om någon publicerar något kan man utgå från att en av två saker gäller:

1. Den som publicerar materialet är upphovsman och upphovsrättsinnehavare eller
2. Den som publicerar materialet har sammanställt det med tillåtelse från upphovsrättsinnehavaren.

I båda fallen är det olagligt att kopiera materialet. Vill du länka till det kan du naturligtvis göra det men så kallad djuplänkning har visat sig vara ifrågasättbar tidigare. Vill du ändå göra det är det bäst att du frågar först, SPECIELLT om du länkar genom att harvesta rubriker eller annan information om texterna du länkar till eftersom de med all sannolikhet skyddas av URL eller URLs katalogskydd.
David är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat