Vad Google exakt tittar på och som kommer från toolbar data vet inte jag, men jag tror starkt att länkar kan fylla en viktig funktion.
Ta t.ex. vår site
www.nyfikenvital.org som exempel. Det är en ny site inom hälsa. Vi länkar bl.a. till källorna för nyheter, som ofta gamla, seriösa sidor med högt PR. Läsarna surfar ofta vidare till dem för att läsa mer.
Att man delar besökare med seriösa sidor skulle kanske kunna uppfattas som en kvalitetsstämpel.
Sedan om man tittar här i Sverige har alla sidor som jag sett med PR 6 eller högre ganska ordentligt länkar utåt, t.ex. Sunets katalog, Ericsson, IDG.se, Aftonbladet.se, Expressen.se o.s.v.
Däremot kan man ju konstatera att sidor som får anses tämligen framgångsrika (t.ex. IDG.se och Aftonbladet.se) på webben verkar ha en ganska strikt syn på utlänkning där SEO ser ut att gå före redaktionellt arbete, d.v.s. man undviker att länka i artiklarna för att gynna läsaren utan säljer heller länkar på olika sätt.
Det tycker jag är tråkigt och jag tror att den lättare Google-cargo-cult där anpassning mot sökmotorn går före läsaren i alla fall för tidningsbranschen inte kommer finnas kvar om några år. Det bygger ju helt på klickannonserna och varken Google eller Yahoo tjänar några pengar på dem.