Visa ett inlägg
Oläst 2006-02-16, 07:19 #23
rejj rejj är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 6
rejj rejj är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 6
Citat:
Ursprungligen postat av guran
Citat:
Ursprungligen postat av rejj
När du skriver att man ska bokföra, då är det en verifikation vi snackar om va? (jag har som sagt inte så bra koll, men jag lär mig tack vare sådana som du)
Kan jag skriva allt; 2018,2641,5410 i samma verifikation? Eller ska det vara olika?
Använder SPCS... om du har erfarenhet av det programmet, så kanske du vill guida mig
Hur menar man med dra av på datorn ?
Jag är webdesigner/programmerare och behöver verkligen senaste, så min dator ska bokföras som inventarie konto 5410. Men vad är det jag får dra av? förutom momsen... hur menar man?
Din första fråga om verifikation så skriver du allt på samma. Det som du ska bokföra är s.k. affärshänderlser och i bokförinen så kallas de för verifikationer, dvs. en händelse på vad som händer ekonomisk i företaget.
Vid en affärshändelse, t.ex. köp av en dator, ska du göra en verifikation. Du har tagit pengar ur kassan (1910 kredit), du betalade moms (2641 debet) och det var en invetarie (5410 kredit). I detta fall ska 1910 = 2610+5410).
I SPCS öppnar du ditt företag, väljer Arbeta med Bokföring Verifikationer. Tryck på ny Verifikation, ställ in datum för den, skriv en text, t.ex., Dator IBM, hoppar ner till fältet Konto skriver in 2018, hoppar till fältet Kredit och skriver in vad du betalde för datorn, hoppar till nästa rad och fältet Konto och skriver 2641, hoppar till Debet och skriver in hur mycket moms det är, hoppar till nästa rad och fältet Konto och skriver 5410, hoppar till Debet och skriver hur mycket datorn kostade utan moms.
Nu ska summan av fältet Debet vara lika stor som summan i fältet Kredit. Differansen ska vara noll. Är det det så trycker du på Registrera och skriver sedan på din faktura på datorn i över högra hörnet det nummer som denna verifikation fick.
Angående din andra fråga dra av. Saker som du använder i ditt företag, t.ex. en dator, kostar företaget att använda. Man kan säga att du förbrukar datorn. Det är förbrukningen av din dator som kostar ditt företag pengar. Du förbrukar ju inte din dator på en gång utan det tar t.ex. 4 år att förbruka den och sedan är den inte användbar för företaget längre. Det är kostnaden av denna förbrukning som påverkar företagets vinst. Det du inte har förbrukar är en tillgång i företaget. Denna tillgång kallas för inventarie.
Först köper du en dator för 10.000 kr (exklusive moms.). Företaget har inte förlorat 10.000 kr utan äger ju något som värt 10.000 kr. Med tiden så minskar datorn i värde och då kostar datorn ditt företag pengar. Det är denna kostnad som kallas för att dra av. Lite klurigt detta. Vad du måste lära dig är att en betalning ditt företag gör inte är en kostnad för ditt företag. Det är först när du börjar använda det du har köpt som det kostar företaget pengar. Att du köper en dator och kanske betalar 10.000 kr kontant för den är inte en kostnad.
Detta påverkar den vinst ditt företag gör. Låt säga att företaget förbrukar datorn på 4 år, dvs 2.500 kr per år, då skulle din s.k. resultaträkning första året visa:
Intäkt: 8.000 kr
Kostnad: 2.500 kr
Vinst före skatt: 5.500 kr.
Men du förbrukar ju din dator på 1 år, så din resultaträkning blir:
Intäkt: 8.000 kr
Kostnad: 10.000 kr
Vinst före skatt: -2.000 kr (företaget har gjort en förlust på 2.000 kr)
Om du ska sköta din egen bokföring måste du lära dig grundläggande bokföring. Jag skulle rekommendera att låna en lärobok i företagsekonomi för gymnasiet. De brukar vara icke komplicerade på att lära ut bokföring.
Tack så hemskt mycket för hjälpen!
Ska gå till biblioteket i helgen tänkte jag och se om de har bra böcker.
rejj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat