Visa ett inlägg
Oläst 2006-02-15, 22:02 #50
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Originally posted by Sneaky@Feb 15 2006, 20:18
Professionalism har inget med pengar att göra Aidex. (Inte nödvändigtvis).
En extremt proffsig webdesigner kan göra en design för välgörenhets skull eller för att visa upp sig utan vinstintresse.

Men i övrigt håller jag med dig.

Sammanfattningsvis av alla svar tycker jag att ett forum för "invites only" och ett forum för nybörjarfrågor bör skapas.
Att man tjänar pengar på det man gör är just själva definitionen av professionalism. Motsatsen till en professionell person brukar vara en amatör (lekman). T ex så är professionell boxning inte tillåtet i Sverige. Det betyder inte att man inte får bli duktig på att boxas, bara att man inte får tjäna sitt levebröd på det. En svensk amatör kan mycket väl vara bättre än en amerikansk professionell boxare. Självfallet så kan ett proffs också göra saker gratis. En person som livnär sig på webbdesign och som gör en design för välgörenhets skull är ett bra exempel.

Men som sagt... I vardagligt språk så brukar ordet professionell ha samma innebörd som duktig eller kompetent. Jag tror en del av den här diskussionen grundar sig i att folk tolkar ordet olika. Alla är överens om att wn bör vara ett forum för proffs. Men sen går åsikterna isär om vad det innebär. Att jag bråkar om ordets betydelse beror alltså inte på att jag envisas med att märka ord.

Någon som har tillgång till senaste upplagan av SAOB kan ju slå upp ordet. Det kan vara så att svenska akademin har kompletterat med den mer folkliga betydelsen.

<off topic> Visste ni att det numera går bra att säga ”Han är klokare än mig”? Fram till årsskiftet var ”Han är klokare än jag” korrekt svenska. Svenska språket lever och utvecklas. </off topic>
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat