Visa ett inlägg
Oläst 2006-02-14, 14:14 #17
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar

Reg.datum: Jan 2004
Det som främst avgör om jag svarar på en fråga är hur frågan är komponerad. Det visar väldigt mycket om frågeställaren och om jag tycker att jag vill ta mig tid att svara. Att ställa en korrekt, komplett fråga med all (vad man tror) relevant bakgrundsinformation som behövs för att svara på frågan, kan vara ett konststycke i sig och avslöjar ganska mycket om frågeställaren vad gäller kompetens och kanske hur lång väg man hittills har vandrat i livet.

Ofta spelar det ingen direkt roll om frågan är, enligt mig, en nybörjarfråga eller ej, det är intentionen som tänder mig. När någon har gjort 90% av jobbet och behöver om än så trivial hjälp med de sista 10% så är det ok, men frågor som indikerar att personen är som följer betackar man sig för:

"jag har gjort 0%, jag vill att andra ska göra 100% åt mig och jag har inga intentioner att varken lära mig av svaret eller att själv ställa upp med min kunskap för andra. Jag skiter också i att Googla eller använda forumets sökfunktion. Jag har endast skrivit 1 forumpost tidigare och när jag läser av mitt svar om några veckor så kommer jag aldrig mer att återvända. Om jag återvänder så är det för att jag behöver 100% hjälp med vad jag kallar för nästa "projekt". Även fast alla mina projekt rinner ut i sanden så känner jag ingen ånger över att jag tar andras tid i anspråk."

Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat