Visa ett inlägg
Oläst 2006-02-14, 08:12 #17
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2005
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2005
Xamda:

Citat:
Om man inte har vett nog att förstå det förnuftiga i att dra sig tillbaka tillfälligtvis när man möter en till stora delar okänd och mycket motiverad fiende, ja då ser jag i alla fall jag det som ett tecken på oförmåga att tänka rationellt.
Du har rätt i att det i dagens samhällsklimat kan vara ett exempel på rationellt tänkande, att avstå från belöning i form av intäkter från en kund, till fördel för en större belöning senare, t.ex. i form av en utebliven attack av något slag mot ens verksamhet. Det är möjligt att det är vad Sprays ledning tyckte var skälen för att stänga sidan. I annan media har det hävdats att Alida bok bröt mot Spray regler ang. kommersiell verksamhet på gratiskontot, men som anhängare av konspirationer tror jag att det är svepskäl i syfte att rädda Sprays anseende, då den verkliga anledningen var Muhammedbilderna.

Citat:
Visst, i Sverige gäller svenska lagar och vår rättsuppfattning säger oss att vi får publicera dessa bilder om vi vill. Sunt förnuft säger också att om samma publicering provocerar folk med muslimsk tro så till den milda grad att mängder av dem, ivrigt påhejade av fundamentalistiska krafter, är beredda att begå våldshandlingar mot ickemuslimer, må de vara svenskar eller ej, så är det lämpligt att undvika publicering i rent provokativt syfte.
Men om publiceringen inte sker i provokativt syfte? Om publiceringen funnits där tidigare, men först i dagarna lyfts fram. Ska vi även då låta en minoritet påverka våra lagar och regler? Det går tvärtemot vad vår demokrati handlar om, med val av personer som i sin tur ges friheten att stifta lagarna. Ett exempel är Libers agerande i början av förra veckan när de drog in sin bok i religionhistoria. Som jag ser det är det att påverka nivån på ribban för vad som ska tillåtas i ett fritt och demokratiskt samhälle. Nu är inte Liber ett renodlat webbföretag, men har ändock viss del av sin verksamhet på internet. Jag är inte insatt i ägarförhållandet för Liber, men skulle bli förvånad om staten äger delar av det företaget. Men nu handlar tråden om hur privata företag agerar och hur vi som konsumenter kan välja att ta avstånd från dessa företag (Levonline, Spray och Liber).

Citat:
Så länge vi har en politisk ledning i landet som inte står upp för yttrandefriheten, så länge kommer det att vara klokt att anpassa sig till detta. Så länge som risken finns att andra skadas, så länge är det klokt att avstå.
Nej, vi behöver verkligen inte anpassa oss. Vi lever inte i ett samhälle som saknar opposition, åsikter som går emot ledande politikers och yttrande av idéer som kan anses som politiskt inkorrekta. Att påstå att det är klokt att vänta tills den politiska ledningen presenterar sin ståndpunkt, tycker jag luktar "rädda mitt anseende / smöra för politiker" lång väg.

Citat:
Skulle förespråkarna för publicering här fortsätta med dem om de visste eller fruktade att publiceringen skulle leda till att någon de känner eller kanske deras kunder skulle skadas? Är det värt det?
Självklart är den en avvägning man får göra. Särskilt om det finns risker för att nära och kära kan bli drabbade av vad jag eller någon annan publicerar och säger. Men om det råder konsensus kring att det man försöker påverka är till för allas bästa i längden, kan uppoffringen vara värd det. Men det kan lika gärna tolkas som irrationellt tänkande av någon annan.

Citat:
Det är lätt att kaxa i ett forum, det skall gudarna veta, men ibland måste man också ta verkligt ansvar.
Ja och därför klargör jag att jag talar om mina egna åsikter och att dessa inte har något samband med de företag jag arbetar för. Jag tror dock att en webbhotellsägare som patrikweb sitter i en annan sits, men det är inte min sak att avgöra. Inte heller att avgöra hur patrikweb och andra bör agera. Vad jag kan göra däremot är att uttrycka mina åsikter och eventuellt ändra mitt köpbeteende baserat på dessa.
1337pm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat