Visa ett inlägg
Oläst 2006-02-14, 01:12 #15
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Även citatet "Den enes terrorist är ofta den andres frihetskämpe" kom från susning och stämmer ganska bra. Det är inte så att någon blir terrorist för att det är kul.

Terrorist blir man för att man är beredd att ta till vilka medel som helst för att kämpa för sin sak. Låt oss för några sekunder leka med tanken att 1945 hade fått en annan utgång än vad det fått och vi alla levt under den regimen nu. Då hade de som kämpat för frihet och att inte utrota personer varit terrorister.

Vad jag försökte säga är att det är inte svart eller vitt. Det finns många fler nyanser, och det handlar om politik.

Vi kan gärna diskutera webbhotellens avtal och etik. Det har absolut ingenting med Muhammed att göra. Webbhotell har lite då och då stänga ner sidor som innehåller material som varit tveksamt, framförallt efter att någon gjort dem uppmärksammade på det.

Att ett privat företag, i enlighet med deras avtal, väljer att stänga av en webbsajt, det handlar i mitt tycke inte om yttrandefrihet.

Men alla friheter och rättigheter följer ansvar. Bara för att man _får_ lov att publisera ett material är det kanske inte rätt. Bara för att jag får lov springa på stan precis framför andra människor och skrika nonsens gör jag inte det, för jag vet att jag antaligen åkt på en propp.

Skriver en militant grupp om och prisar attacker mot en pälsvfarm skulle det kunna tänkas vara uppvigling eller liknande, på samma sätt som publiseringen av karikatyrerna skulle kunna vara kränkande. Båda är ett lagbrott.

Men, det är absolut ingen enkel fråga. Demokrati är, som någon sagt, ingenting vi får automatiskt, utan någonting vi måste kämpa för.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat