Visa ett inlägg
Oläst 2006-02-14, 00:12 #13
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Jag tror ni missar det väsentliga - det är ansvarsfullt att skydda sina kunder genom att stänga en enskild kund om denna sysslar med något som riskerar att allvarligt skada andra kunder, eller som i detta fall till och med riskerar att skada männsikor, till och med få dem dödade.

Om man inte har vett nog att förstå det förnuftiga i att dra sig tillbaka tillfälligtvis när man möter en till stora delar okänd och mycket motiverad fiende, ja då ser jag i alla fall jag det som ett tecken på oförmåga att tänka rationellt.

Visst, i Sverige gäller svenska lagar och vår rättsuppfattning säger oss att vi får publicera dessa bilder om vi vill. Sunt förnuft säger också att om samma publicering provocerar folk med muslimsk tro så till den milda grad att mängder av dem, ivrigt påhejade av fundamentalistiska krafter, är beredda att begå våldshandlingar mot ickemuslimer, må de vara svenskar eller ej, så är det lämpligt att undvika publicering i rent provokativt syfte.

Så länge vi har en politisk ledning i landet som inte står upp för yttrandefriheten, så länge kommer det att vara klokt att anpassa sig till detta. Så länge som risken finns att andra skadas, så länge är det klokt att avstå.

Skulle förespråkarna för publicering här fortsätta med dem om de visste eller fruktade att publiceringen skulle leda till att någon de känner eller kanske deras kunder skulle skadas? Är det värt det?

Det tror jag ytterst få tycker. Det är lätt att kaxa i ett forum, det skall gudarna veta, men ibland måse man också ta verkligt ansvar.