Visa ett inlägg
Oläst 2006-02-10, 11:59 #5
robert.liljedahls avatar
robert.liljedahl robert.liljedahl är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2006
robert.liljedahl robert.liljedahl är inte uppkopplad
Medlem
robert.liljedahls avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Hoppas ni förstår och orkar hjälpa en total novis på detta!
Och sen vart det alldeles tyst

Ja även jag är ju en riktig novis, har tom haft mitt företag 5 månader kortare än dig.

Men det jag kan försöka förklara för dig iaf är hur det, på ett förenklat sätt, går till när du shoppar:

Om du köper en dator för 10000kr exkl. moms som privatperson så får du, helt enkelt,
betala 12500kr inkl.moms, right?

Om du som företag däremot köper datorn så "försvinner" dom 2500kr i moms, eftersom du har ingående moms och utgående moms. DVS att om du har sålt en tjänst till ett företag för 10000kr exkl. moms så har du fått in 2500kr i moms. Och nu ska du ha ut 2500kr, som är momspengar. Så de tar liksom ut varandra.

Jaja. Just nu så kostar datorn alltså 10'000:- för dig, eftersom vi har räknat bort momsen.
Om vi nu då säger att du har 20'000:- på ditt företagskonto, och hade velat fått ut det här i "rena" pengar så hade det _ungefär_ blivit 10'000:- rent.

Men nu så ska du ju köpa en dator också. Då betalar du datorn, ifrån företagskontot - innan du skattat eller något, eftersom datorn är en företagskostnad).

Så, 20'000 - 10'000 (datorn) = 10'000.
Efter att du köpt datorn nu så har du alltså 10'000:- kvar, och om du vill ha ut det i rena pengar så blir det ca 5000:-.
Alltså så "kan" man säga att din dator som först kostade 12500:- nu bara kostade 5000:-.

Sen är det andra saker med, som jag tror att du nämnde, tex. avskrivning.

När du köper något till ditt företag som kostar mer än 5000:- så ska det räknas som inventarie och därför också "skrivas av". Normal avskrivningstid är 5 år.
Men när man köper en dator, och är webdesigner, så är den tiden 3 år.
Finns även folk som fått ned det till 1 år.

Avskrivning är jag faktiskt dålig som stryk på, men det är ju att du skriver av en del av datorn (på 3 år = 33%/år) varje år.

Men har en vän som köpte kamera för 6000, dator för ~20'000, en häst för 50'000.. och han drog av allt samma år. Så de vart ett bra år för honom. =)

Fan va långt. Hoppas de hjälpte. Tja.
robert.liljedahl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat