Ämne: Flash spel
Visa ett inlägg
Oläst 2006-02-09, 21:57 #10
Nicke85 Nicke85 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 290
Nicke85 Nicke85 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 290
http://www.gamaco.se/f-spel.html
Sysslar jag med just nu.

Nu är det bättre grafik.
Ja, bara tidig alpha version.

Ang huvudkaraktären.
Haft problem med att göra karaktären från sidorna. så det har jag lagt på is för tillfället, liksom också med att få karaktären att bli animerad när man rör på sig. + så gjorde jag en liten grafikmiss på karaktären bakifrån... Glömde "huvud... scarfen?".

Ang utrymmena.
Är ganska tomt i fängelset. Lagt ner mest tid på att fixa i ordning köket för att kunna fixa ihop scriptningen.

Ang grafiken.
Började med att rita allting tilebaserat i storleken 20x32, men upptäckte att det såg bättre ut när det var inzoomat 200%. Så grafiken är tilebaserat i storleken 40x64. Vad jag testkört än så länge har jag inte upptäckt några buggar med djupet i spelet (Att spelaren står bakom ex: ett bord och det ser korrekt ut)
Dialoger (text & sånt) ser rätt så enkelt ut, funderar på att göra texterna i dialog mellan npc och spelare till vit text med svart bakgrund, ser allafall bra ut med vit text längst till höger. Men detta har jag inte orkat göra ännu. I köket så ska det finnas en vakt npc, men jag har inte orkat rita honom ännu.

Ang hur man spelar.
Piltangenterna styr man med. Om man trycker space ståendes bredvid en npc så öppnas en dialog. Om man trycker space ståendes nära ett objekt till exempel en säng, så dyker det upp text i rutan till höger. Om man trycker space ståendes på en upp-plockbar objekt exempelvis pengar, så plockar man upp objektet, samt text till höger. Dörrar kan öppnas med space... om inte dom är låsta och behöver en viss nyckel.
Dialogerna kan ändras, exempelvis Hungriga killen som står vid mat luckan som vill ha mat, har man mat, så uppenbaras texten med möjlighet att ge mat till honom.

Ang storyn.
Inte funderat så länge på det här med storyn. men nånting med att den man spelar, ska försöka ta sig ut ur fängelset av någon speciell anledning. För att lyckas med detta så kommer man bli tvungen att gå runt och göra "små uppdrag" för att kunna komma vidare på sin jakt efter en utväg. Exempelvis i alphan. Att det kanske är möjligt att ta sig ut ur fängelset via köksdörren. Jaha, då måste man fixa nyckeln. Tjänster och gentjänster kommer få en att lyckas få nyckeln. I färdiga spelet så ska det finnas flera tänkbara flyktideer, samt en som funkar. (en ide, någon som försöker gräva sig ut)


Testa alphan, vad tycker du om grafiken? Den är inte skita snyggt. men duger den för ett vanligt spel? (Nja, inte för att jag kommer ändra mycket på den nu. men vill gärna höra synpunkter allafall)
Hittat några buggar? Vad tror ni om själva ideen, och av det jag har att visa upp änsålänge. kan det bli ett intressant spel för en personlig hemsida?
Ser det som en rolig sak att göra ett eget spel... Man känner sig som en gud. And I like that!
Jag tror spelet kan vara roligt och intressant när det är helt klart.
Skulle vara schysst om jag fick några synpunkter. Exempelvis: att det ser bra ut & låter som en bra ide eller att det ser ut som skit och kommer floppa... Vill veta vad folk har för syn på detta spel. Istället för att ingen ger någon synpunkt. Då har jag ingen aning på hur folk kommer se på det färdiga spelet.




Ang alphan.
För att du ska få ut maximalt av alphan, så tänkte jag här berätta hur du ska gå tillväga för att ta dig in i köket. Ja när spelet är klart så får man allt ta och testa sig fram.

Här kommer lösningen.
Spelet startar.
Gå neråt, öppna fängelsedörren. (Till höger på bilden ser du en liten del av cellen bredvid. där ligger nånting grönt (10kronor))
gå till höger. gå in i nästa cell som kommer. där inne ska du gå åt vänster. och plocka upp pengarna. (space)
gå ut ur cellen. fortsätt till höger tills du kommer till toaletterna.
gå in i toaletten. prata med npc'n. (space)
köp en joint av honom. sen ge jointen till honom. Då får du en lapp av honom.
Gå neråt så långt som möjligt. sen gå åt vänster till sista cellen.
Prata med npc'n i cellen där. fråga vad han heter. Aha, det är rätt person som skulle ha lappen.
välj att ge honom lappen. sådärja. nu har du nyckeln till köket.
nu är det bara att gå in i köket.
vad göra där inne? kanske fixa i ordning mat till han i kön? Du får pengar av honom som tack.
testa ge mat till den andra npc'n i matsalen. då kommer han sno alla dina pengar.
Nicke85 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat