Nykomling
|
|
Reg.datum: Nov 2005
|
|
Nykomling
Reg.datum: Nov 2005
|
Varje sajt, sajtägare och sajtanvändare har olika behov. Att likrikta design är aldrig en lösning lika lite som det är en bra lösning att bygga en hel stad full med exakt likadana hus och lägenheter - trots att alla skulle hitta till toan var man än är på fest.
Att snöa in på ett specikt lösningsalternativ, paradigm eller verktyg är aldrig smart i längden. Satsa istället på ett öppet sinne för slutanvändarnas behov, en ordentlig förstudie och stenkoll på att önskade effekter uppås. Standards, design, layout, användbarhet, struktur, kod, databaser, teknik - alla är de bara delverktyg för att nå ett högre syfte. Det syftet måste styra hur en sajt ser ut. Hur standardiserad och "tråkig" eller hur designad den behöver vara. För även om jag förstår vinsten med likriktning så kommer vi aldrig ifrån behovet att särskilja oss för att synas. Det går aldrig att sälja utan någon form av unik identitet, image, marknadsföring mm. Och vare sig vi vill det eller ej, får webben allt större marknadsföringsmässig betydelse. Jag vill påstå att sajten snart står för närmare 80% av företegets totala image och marknadsvärde. Tyvärr verkar ofta både tekniker och designers ha svårt att se sajten ur ett större affärsmässigt totalperspektiv.
I övrigt tror jag att kaos kommer råda om 10 år men att Internet 1 kämpar på ändå (ev. parallellt med Internet 2). Internet 1 har blivit mer eller mindre en förutsättning för miljontals småaktörer som troligen inte skulle klara sig i en mer reglerad miljö.
|