Citat:
Originally posted by Milad@Feb 7 2006, 08:21
Det första du bör göra är att skaffa dig ett företags konto hos Plusgiro eller ngt annan liknande. Sedan kan du göra en egen insättning från din privata till företagets konto. Sen är det bara att handla och betala med företagets konto.
|
okey, låt oss säga att jag skaffar ett bankkonto (det räcker väl) för företaget. Därefter sätter jag in pengar på företagskontot; hur redovisar jag det? (som sagt, är en riktig nybörjare på detta!).
Sedan beställer jag datorn, betalar med mitt företags bankkonto.
När sedan momsredovisningen kommer för den månaden, vad ska jag ange där?
Hur är det, är min dator avdragsgillt? Vad menas med det?
Har hört att om man som webdesigner, som jag är, köper en dator för ex. 10.000 genom företaget, lyfter man momsen och sedan är det avdragsgillt, så att summan till slut blir runt 3500-4000 kr. Vill gärna veta hur det kan bli så. Vad jag måste göra för att det ska bli så etc.
Hoppas ni förstår och orkar hjälpa en total novis på detta!