Citat:
Nu ska vi se om jag begrep det här. I mitt fall är det ju inte frågan om någon vara som jag säljer vidare. Utan mitt företag konsumerar tjänsten. Vi förskottsbetalar även för Adwords, så några leverantörsskulder uppkommer aldrig.
5900 Debet 1500:- (PR och marknadsföring)
1920 Kredit 1500:- (Plusgirot)
2645 Debet 300:- (Ingående moms utland)
2615 Kredit 300:- (Ber moms varuförvärv EU)
Förutsatt att vi nu beräknar köpa adwords för 1500:- i månaden och inte har några andra förvärv från utlandet.
|
Under förutsättning att du inte har andra kostnader bokade på kontot 5900 så kan detta fungera, jag hade nog själv skapat ytterligare ett konto under 5990 ex 5991 och bokfört detta på. Varför? Jo summan 1500 som du betalar betraktas som omsättning i Sverige och ska alltså styras till omsättning på din momsrapport. Om du nu inte tar hjälp av bokföringsprogrammet för att göra momsredovisningen så spelar det ingen roll men annars så kommer du att få felsummor. Är det så att du inte köper annat från EU så OK då för att använda 2615 som konto för den utgående momsen men egentligen ska deet vara när du köper varor. Det är samma sak är som innan är det bara detta du har så styr om med koderna så att värdet hamnar på rätt ställe i rapporten.
Det är alltså en viss skillnad i att köpa varor och att köpa reklam som räknas till en "§7-tjänst". Köper du varor från EU så är det fortfarande ett inköp du gör där enda skillnaden mot att köpa från ett svenskt företag är just detta med att du inte betalar moms till leverantören utan till staten (som du iofs får tillbaka också så att inget betalas). När det gäller §-7 tjänster däremot så är det ur momshänseende DU som säljer tjänsten till dig själv, det är alltså en intäkt som du redovisar momsen för.
Citat:
Hur funkar det då med Overture? Där är momsen 16 % enligt verifikationerna jag skrev ut.
Netto: 120,00 Euro ; Moms: 16 % ; Total: 139,20 Euro
Räknar i Euro nu för enkelhetens skulle:
5700 Debet 120,00:-
1920 Kredit 139,20:-
2645 Debet 19,20:-
I det här fallet har jag ju redan betalat momsen till Overture. Jag angav vårt VAT när jag registrerade vårt overture-konto, men det är i alla fall så här kvittona ser ut. Beloppet 120 Euro dras automatiskt från ett kreditkort (som är kopplat till plusgirot) när vårt konto är tomt.
Något säger mig att det här ändå blev väldigt fel som jag gjorde nu
|
Antagligen ligger detta som en försäljning till en privatperson från Tyskland och då ska de ta ut tysk moms. Du har dock ingen avdragsätt för denna här utan hela beloppet du betalar inkl momsen är en kostnad. Så fort de får ditt VAT-nummer och allstå har ett företag som motpart så ska momsen hanteras likadant som från Irland.