Ämne: Firefox
Visa ett inlägg
Oläst 2006-01-29, 01:04 #13
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2004
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Reg.datum: Dec 2004
eleven:
Citat:
Trodde W3C var fastställd standard.
Ok, lite slarvigt formulerat av mig.
Att W3C arbetar med att skapa standarder för Internet, ja. Och att de anser att en webbplatser skall ha en viss kodning för att passa standarden, ja.
Men det är skillnad mellan teori och praktik samt hur de som säger sig stå bakom W3Cs webbplatskodning själva gör med sina webbplatser.
Om W3C intentioner skulle ha full acceptans hos alla, skulle sidor som inte var kodade "rätt" överhuvudtaget inte visas i någon webbläsare och företagen som är anslutna naturligtvis ha korrekt kodade webbplatser själva. *

Jag vill påstå att övervägande delen av samtliga webbplatser som finns inte är kodade enligt "standarden". Så hur skall man handskas med detta?
Skall en webbläsare inte visa sidor som inte är korrekt kodade eller skall den visa sidorna?
I det förstnämnda fallet faller väl en sisådär 90% av Internets samtliga hemsidor bort och kan inte ses av en besökare. I det sistnämnda fallet så visas alla för en besökare.
Nu är inte skillnaden mellan Fx och IE så fruktansvärt stor men den finns ang hur de visar sidor.
Om man tycker det är bra att Fx mer tar hänsyn till standarden än IE är en nog mer en principsak om vilken syn man har på Internet och för vilka det skall vara till för.

Halvt OT
Det är alltid lika intressant att titta på profilsidorna på de som pratar om standard och se om de validerar - Det vill säga lever de som de lär?
Om de inte gör det så brukar ursäkterna vara intressanta också.

Edit:* Jmfr detta med glödlampor som har en viss standardiserad sockelstorlek för att passa i armatur. Det är som jag ser det en riktig standard.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat