Visa ett inlägg
Oläst 2006-01-21, 23:34 #8
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2004
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Reg.datum: Dec 2004
Nobody:
Citat:
Jaså! Någon speciell du tänker på...? *
Jag väntade på en sådan kommentar från någon medlem men det var ett resonemang på en principnivå ang etik. För egen del (och för de kunder jag gör arbete åt) tycker jag länkkataloger är ett ypperligt sätt att få in en sida snabbt i sökmotorerna. Jag ser heller inget fel i att skapa länkkataloger även om syftet skulle vara det som jag beskrev i mitt tidigare inlägg (dvs få in trafik och tjäna pengar).
Många av oss här i forumet tjänar/vill tjäna pengar på Internet, antingen genom att pusha upp egna sidor eller göra det för kunder. Så alla medel som inte motverkar syftet är med andra ord tillåtna.

Den etik som finns och som jag ser som enda att bry sig om ang optimeringsfrågor är;
- Accepterar sökmoterna det jag gör?
- Accepterar kunden det jag gör med hans sida ?
- Accepterar besökarna på kundens webbplats det som är gjort?
Allt annat är oväsentligt.

Låt mig ta ett hypotetiskt exempel i två alternativ.

1) Företaget "Muttrar på bredden" tillverkar muttrar och har en hemsida, där det finns en lätt nåbar länksida.
Ägarna och personalen lägger in länkar där som rör deras intressen och till vänner/släkt som har olika företag med egna webbplatser.
Det finns 60 stycken länkar, de går till Sveas Hotell, Dansbandsklubben i Säffle, Gryms Gym, Pelles Bilskrot etc.
Ingen av länkarna är relavant för företags verksamhet.
Är det olämpligt/oetiskt (eller vad vi skall kalla det för) Ja eller Nej?

2) Samma företag. Lika lätt nåbar länksida för en besökare. Men nu har ett optimeringsföretag med godkännade av företag lagt in 60 länkar till företag som de har avtal med. Det är företag som Sveas Hotell, Dansbandsklubben i Säffle, Gryms Gym, Pelles Bilskrot etc.
Är det olämpligt/oetiskt (eller vad vi skall kalla det för) Ja eller Nej?

Edit: mindre korr.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat