Citat:
Originally posted by Davve@Jan 18 2006, 19:37
man bjuder på sökorden, den som betalar mer hamnar högre upp.
|
Nänännä.... Positionen bestäms av Quality Score (QS) som bestäms av ett antal kända och okända faktorer t.ex.
Bud
CTR för ord
CTR för annons
Kampanjens historik
Kontots historik
Ett antal hemliga faktorer
Exempel:
Nisse köper ordet KEBAB för 1 kr/klick och har en CTR på 2%, förenklat är QS 1x2=2
Kalle köper ordet KEBAB för 0.5kr/klick och har en CTR på 5%, förenklar är QS 0.5x5=2.5
Kalles annons hamnar ovanför Nisses trots mycket lägre bud, tack vare högre QS, men som sagt beror det på andra faktorer oxå.
Exempel 2:
Nisse har spenderat $1.000.000 på sitt adwords konto och lägger upp ordet GLÖDLAMPA med max bud på 1 kr
Kalle har spenderat $100 på sitt adwords konto och lägger upp ordet GLÖDLAMPA med max bud 1.50 kr
Vems annons kommer visas överst initialt? Nisses, hans "spend history" ger honom högre QS och en stor fördel trots lägre bud.