Citat:
Originally posted by fj0ttis@Jan 16 2004, 22:20
1vecka, aldrig fotat innan, visste inte ens vad ISO-värdet reglerade när jag köpte kameran :P
orkar du förklara detta?
Sigma Objektiv Zoom Af(autofokus) 70-300(zoom?)/4,0-5,6(?) Dl Macro(närbilder?)
många frågor, ursäkta mig
|
Jag förklarar gärna, men jag kan inte påstå att jag är en klippa på fototermer heller...
ISO = Hur känslig "filmen" är för ljus. Om det är ljust ute använd lågt ISO-tal för att få klara fina bilder. Mörkt ute, använd högre ISO-tal för att korta ner slutartiden, men det kan ge lite grynig effekt som du beskrev på ditt foto.
AF = Autofocus som du skrev
70-300 mm = Brännvidden, d.v.s hur mycket objektivet kan zooma. Det visar egentligen avståndet mellan bildsensorn och objektivets lins.
4,0-5,6 = Bländarvärden, hur stor/liten bländare man kan använda. Bländaren är öppningen ut mot linsen. Stor öppning(låga tal) ger mycket insläppt ljus. Desto större värde(mindre öppning), desto längre skärpedjup.
Macro = En inställning som gör att man kan fokusera även när man är nära objektet man ska ta kort på, d.v.s närbilder.
En sak att tänka på när man köper objektiv till en digital systemkamera är att brännvidden ökar med en faktor på 1,6, så 70-300 blir 112-480 på grund av att brännvidden är uträknad för 135-film. Digitalkamerans sensor är ungefär lika stor som bildytan på en APS-film och man måste då räkna om på detta sätt.
Hoppas att det klarnar lite med hjälp av mina svar.
Mvh