Ämne: VPN och OS
Visa ett inlägg
Oläst 2006-01-10, 10:18 #6
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2003
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2003
Debian är bra om du är lite van vid Linux och Debian sedan tidigare (på något sätt). Sage är nyare än Woody, och båda är vad Debian kallar "stable". Är du inte van vid Linux så skulle jag satsa på CentOS 4, eftersom CentOS 4 är open source-versionen av Red Hat Enterprise License 4 (RHEL4), och det finns mycket dokumentation hos Red hat. Red hat 7, 8 och 9 har varit mycket vanliga tidigare,vilket gör att det är enkelt att hitta och använda information om dem (handgrepp som ofta fungerar på CentOS).

Fedora Core är "utvecklingsversionen" av RHEL4, så den tycker många(?) känns mer instabil, men jag har bara provat den som desktop, vilket den fungerar bra som. Du ska nog inte välja Core 1, 2 eller 3. Mandrake är passar nog också bäst som "desktop", men jag har aldrig provat den, varken som server eller desktop.

Jag gissar att valet står mellan Debian, eller inte Debian - Debian har lite annan katalogstruktur är övriga. Kör du UML på din VPS så brukar det vara enkelt att "installera om" och därför kan du ju prova några olika OS innan du "drar igång".

Jag kör Red Hat 9 och CentOS 4 på mina servrar.
nicclas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat