Visa ett inlägg
Oläst 2006-01-09, 19:27 #5
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Om jag förstår dig rätt DFT så kan jag alltså ta upp avskrivningarna i min deklaration. Låt säga att jag tjänat 50.000 kr och gjort avskrivningar under året för 5.000 kr. Så blir vinsten istället 45.000 kr att skatta på?

Jag bokför allt som händer i bolaget nu. Det tar 1-2 timmar dagligen för mig. Vi har ca 10-20 transaktioner om dagen. Jag antar att företagets redovisning är jätte praktisk att ha när jag sedan ska deklarera. Till saken hör att vi bara använder ett plusgiro för alla ekonomiska flöden i bolaget. Vi betalar våra räkningar via plusgirot (har även kreditkort knutet till det) och vi får in våra pengar från kunder på plusgirot. Allt som händer sparas i plusgirot på nätet och i kontoutdragen som vi får en gång i månaden via snigelpost. Det är väldigt lätt att följa vad som händer i bolaget via plusgirot. Vill man hitta en verifikation så finns de alla sorterade i datumordning i mina pärmar. Så egentligen begriper jag inte riktigt varför jag måste bokföra allting en gång till.

Skulle jag bara behöva räkna ut moms, avskrivningar, vinst mm. Så skulle det vara ett ganska lätt jobb med hjälp av informationen som finns lagrad i plusgirot online och på papper i mina pärmar. Att föra in allt på bok med debet och kredit och att hitta rätt konto tar däremot mycket av min tid i anspråk. Någon som har tips på hur jag kan underlätta det hela och fortfarande följa alla lagar kring bokföring? Som det är nu använder jag Xor. Men det programmet gör inte att det går mycket fortare, tyvärr.

Hur mycket tid lägger ni andra på bokföringen dagligen? Jag antar att det går fortare när man lärt sig det hela lite bättre och hittar bland kontona...

Förmodligen låter jag väl som en liten fjortonåring nu, som tycker att han inte behöver gå i skolan eftersom han inte lär sig något där. Men när det kommer till min bokföring så känner jag mig som en fjortonåring

Det största "problemet" är att vi förmodligen även kommer landa en bra bit över 1 miljon i omsättning det första året. Vad jag har förstått så innebär det fler krav på bolaget när det kommer till redovisningen. Suck.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat