|
Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Jul 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Jul 2005
|
Nu är jag ganska färsk vad gäller bokföring, så den här frågan kanske ter sig lite konstig för er som kan mer.
Jag undrar om man verkligen måste göra avskrivningar på tex en dator i ett handelsbolag? Ett HB är ju inte skattesubjekt. Så datorn värdeförändring påverkar visserligen företagets resultat, men inte den vinsten som jag tar ut. Möjligen tar jag ut lite mindre pengar, om jag misstänker att företaget måste köpa ny dator snart igen. Som jag förstår det så beskattas pengarna i ett HB först när jag tar ut dem som vinst ur bolaget. Bolaget i sig betalar aldrig någon skatt, utan enbart bolagsmännen. Eller har jag missuppfattat något där? Vi har inga lån eller externa intressenter som skulle kunna tänkas intressera sig för hur vårt HB mår ekonomiskt. Så vad är poängen med avskrivningar på inventarier mm?
Kanske har jag fått allt om bakfoten. Tacksam om någon som vet mer ville läxa upp mig! Det är vårt första verksamhetsår, så jag har fortfarande ”råd” att vara okunnig på det här området, men förr eller senare måste det bli rätt. Senast när skatteverket ta sig en titt.
|