Visa ett inlägg
Oläst 2006-01-08, 02:24 #48
koalas avatar
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Sep 2004
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
koalas avatar

Reg.datum: Sep 2004
Jag ber om ursäkt för eventuella förolämpningar tidigare i tråden. Det jag menade är att jag inte kan tänka mig att någon musiker på frågan "Varför valde du att hålla på med musik?" skulle svara: "För att jag gillar pengar!"

Ur ett rent egoistiskt perspektiv är jag glad att mina produktioner inte kan kopieras hur som helst, utan att jag får något för det. Själv gör jag musik för att jag tycker om det. Tyvärr är mycket av det man hör på radio eller ser på TV idag främst skapat för att dra in så mycket pengar som möjligt. Då blir det (enligt mig) väldigt enformigt, själlöst och fult.

En stor del av (musik)kulturen (speciellt "undergroundmusik") baseras för övrigt på tidigare artisters verk, eller använder samplingar från tidigare verk. Jämför t ex hur en viss trumslinga drog igång bland annat hiphopkulturen (det finns en dokumentärfilm om denna trumloop någonstans men jag minns inte var).

Jag tycker att jomper skrev väldigt väl om detta ämne och jag känner på samma sätt. Att totalt avskaffa upphovsrätten förespråkar jag inte. Men det gör inte piratpartiet heller egentligen, skulle jag tro. Men man går inte in i en förhanling och begär precis vad man vill ha. Man siktar högt så att man kan kompromissa någonstans mitt emellan.
koala är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat