Visa ett inlägg
Oläst 2006-01-08, 02:20 #47
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
Har man en bra idé eller design så kan det räcka med motivation att man är först vilket kan vara en stor fördel.
Att behöva skydda upphovsrätten i mer än 70 år efter upphovsrättsinnehavers död är definitivt inte till nytta för kreativiteten, vilket egentligen skall vara syftet med upphovrätt.
All utveckling bygger på tidigare kunskaper och idéer, och att ha den typ av lagstifting som breder ut sig mer och mer idag är helt klart hämmande.

Jag har i 20 år nu jobbat med intellektuell egendom....musik och mjukvaru/webbutveckling.
Jag har inte haft någon glädje av upphovsrätten men däremot så är den problematisk ibland.
Både musik och den mjukvara jag utvecklar för egen räkning släpper jag under öppna licenser.

Sen är det ju inte så att man kan gå till ett stort företag med in idé man har och försöka sälja dem på tex ett eventuellt samarbete och känna sig trygg för att man vet att man har lagen på sin sida. Hade det verkligen fungerat så hade det varit en sak, men i praktiken är det nu inte bara risk för att de snor idéen och blir en konkurrent utan även att de förbjuder dig att utveckla den.
Killen som upfann walkman fick nyligen kompensation för att sony snodde hans patent....efter runt 30 år av rättsliga strider.
Det är mycket vanligt att idéer snos utan att upphovsrättsinnehavaren får någon ersättning....men hjälp av rättssystemet.
Så upphovsrätten fungerar inte som ett skydd för mindre upfinnare och utvecklare.
De fungerar som ett skydd för att stora företag skall kunna behålla sin position.

Är det någon i detta forum som haft en idé som blev snodd där kopian var mer framgångsrik än orginalet?
Gick det till domstol och vad blev resultatet?

Visst är det svårt att mäta vad upphovsrätt ger för konkret värde, vilket blir tydligt i diskussioner om fildeling, men jag förmodar att det är fler här som har behöft spendera tid och pengar på upphovsrättsliga frågor än som har tjänat pengar och tid på det.

Tittar man på hur företag som monsanto skaffar patent och utpressar fattiga bönder i tredje världen på licens avgifter för att olda de grödor som deras förfäder utvecklat så ser man att upphovsrätt och patentlagstifting är betydligt viktigare idag än bara om rätten att tanka ner eller skydda sig om någon snor en design på några knappar från din hemsida.

För ett begränsat antal områden kan jag tänka mig att det kan vara positivt med en upphovsrätt som varar över en period på 1-2 år.
Men 70 år efter upphovsrättsinnehavarens död är helt befängt och oförsvarbart.
Hellre 0 år om jag nu måste välja.
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat