Citat:
Originally posted by N!kke@Dec 20 2005, 12:23
Surfguiden är uppe igen, och jag måste erkänna att till och med jag blev förvånad över mängden cloakade sajter den länkar till. Om man leker Googlebot med Useragent Switcher installerad i Firefox och surfar från Surfguiden kan man verkligen få intrycket av att svensk webbdesign är en utdöd bransch.
Om man så växlar user agent igen och kommer till de riktiga sajterna så förstår man varför de är tvugna att anlita Jajja för att skapa dessa dörrsidor åt dem. Egentligen är det rätt makalöst att de webbyråer som har skapat sajterna är så okunniga om vad som gäller för att göra sajten sökbar och synlig hos sökmotorerna.
|
Ja det stämmer. Jajja Communications har ett avtal med Surfguiden om att få ha inlänkar till sina kunder. Den här typen av avtal eller ägarstruktur hos etablerade länkkataloger är inte ovanligt:
lanklistan.com - Webanalys
surfguiden.se - Jajja Communications
katalogerna.se - Jajja Communications
sweseek.se - SEO Logik AB
sverige.com - Web Street Inc.
...Med flera. Anmärk dessutom att flera av ovanstående till och med lyckats nästlat sig in i Open Directory tills för ett tag sedan.
Dessutom känns det som att KTH på senaste åren inte orkat uppehålla den tidigare integriteten i SUNET:s Webbkatalog. De godkänner i princip vad som helst i dagsläget och faktum är att länkkatalogen är fullspäckad med länkar till "AdSense-kött", etc. TrustRank Clutter-effekten därifrån kan knappast vara lika hög som för något år sedan.
Det som är så intressant med just länkkataloger är att de å enda sidan (tyvärr oftast) utgör Internets slum - när det rör sig om korrupta, oseriösa och spammande länkkataloger. Samtidigt kan en länkkatalog också befinna sig högst upp (eller mitt) i nätets länkstruktur, i sökmotorernas ögon, som en sorts webbens auktoriteter. Det är viktiga faktorer att ta hänsyn till vid SEO.