Citat:
Originally posted by kullervo@Jan 3 2006, 16:29
Nu är jag inte alls insatt på det här ämnet, men om du är seriös med att skaffa Vista så bör du nog satsa på en så billig dator som möjligt nu så du kan köpa en ny burk som klarar alla Vista-krav när Vist nu än kommer. Du behöver ju nämligen en überfet CPU (eller helst flera stycken), minst 2GiB RAM, galet snabbt grafikkort med absolut minst 512MiB minne etc etc. Vista kommer kräva att du har DRI-stöd både här och var. Det finns väl inga datorskärmar som fungerar med Vista ännu?
|
Kan det verkligen stämma? Om så är fallet så kommer ju väldigt få kunna använda operativsystemet. Average Joe i USA och Svensson i Sverige sitter ju max med 512 mb ram i sin dator och för det mesta ett integrerat grafikkort. Inget företag skulle kunna motiveras att köpa grafikkort med 512 mb ram för den delen heller. De korten kostar idag 4000kr och uppåt. Om ett-två år kommer de säkert att ligga på 2000kr, men det är fortfarande för mycket om det bara ska användas till enklare kontorsapplikationer.
Med de här systemkraven kommer ingen vilja ha Vista före 2008. Verkar märkligt. Eller riktar sig Vista enbart till Gamers? :blink: XP funkar med 256mb ram. Har de alltså tiodubblat systemkraven för Vista?
Aja, jag får väl nöja mig med min bärbara dator med x300 kort då. XP funkar utmärkt och även Civ4, som är det enda spelet jag spelar.