Citat:
Nej, det är klart att det inte är deras fel, men synd för mig då jag får mindre pengar. Eller så får jag hitta en annan lösning.
Hmm.. Är det inte så att om Emetrix är återförsäljare, så köper de ju en produkt av dig från ett land utanför EU, vilket innebär att du _inte_ skall redovisa moms, eftersom det räknas som export till USA?
|
Det är svårt att få med allt när man skriver inlägg på ett forum, istället för en uppsats (som nog egentligen skulle behövas när man pratar om moms...). :-) Följande gäller enbart digitala produkter och enbart försäljning till privatpersoner! I nuläget lägger Emetrix inte moms på fysiska produkter.
Jo, för oss är det ren export. Momsen som Emetrix lägger på påverkar inte dig alls. De sköter rubbet, skickar rapport till EU osv.. Det enda är alltså att det blir dyrare för slutkunden än om de hade handlat direkt av dig. Men, så behöver det kanske inte vara för dig:
Har du enbart försäljning inom EU och 25% moms på dina grejer kan du ju på hemsidan redovisa priserna inklusive moms (egentligen måste man ju det), eftersom den ju alltid tillkommer - vare sig du sköter den själv eller om Emetrix gör det. Det blir ingen skillnad alls i slutänden och kunderna betalar samma pris vilken betalningsmetod de är väljer. Kan du göra så är det faktiskt till fördel för dig att Emetrix sköter momsen. Du spar mycket jobb.
Problemet för mig är att nästan all min försäljning går till kunder utanför EU och då kan jag självklart inte redovisa Emetrixpriserna med moms. Dessutom är min momssats bara 6% medan Emetrix måste lägga på 25%.