Citat:
Originally posted by dm.se@Jan 14 2004, 16:27
Tillgång & efterfrågan är det som styr.
|
så sant så, men idag styr reklam och marknadsföring efterfrågan och tillgången manipuleras (om ett företag håller monopol) till en nivå som resulterar i ett attraktivt pris där maximal vinst görs undantag är väll systembolaget som faktist bara tar ca 14% i förtjänst varav 12% är budgeterat att betalas ut i löner eller sisådär. överskottet belatas till staten som redan tuggar upp många gånger mer i moms på vår kära akvavit :angry:
Jag har inget emot utveckling, ivarje fall inte den teknologiska. däremot bävar jag inför den evigt expanderande ekonomiska utvecklingen där mer och mer skall produceras billigare, fortare och med mindre råmateria (mindre råmateria är väll bra ?) oftast inte för resultatet blir oftast att det inte håller måttet så folk måste köpa nytt (slit och släng).
Jag skulle gärna starta ett företag och bli rik, men det är inget jag skulle klara av med ett rent samvete. Var tar vi vägen när resurserna är slut ?
Jag har funderat på att sluta handla, hade jag haft möjlighet att leva i ett träd som en koala på ett naturligt sätt där jag tillfälligt skadar ett träd som snabbt efter det jag gått vidare kan återhämta sig så hade jag gjort det. tyvärr är det inte riktigt så enkelt, männskligheten skadar inte jorden tillfälligt vi konsumerar den.
Nu började jag nästan skriva ännu mer och då hade jag skrivigt några sidor till, men jag hejdar mej ni fattar vinken