Citat:
Ursprungligen postat av Xerxes
Min förhoppning är att motparten ska köpa domänen för att man inte vill att det ska finnas en felaktig pekning på namn.se till tex en konkurrent... Att köpa domänen är smidigare än att skicka in en anmälan om det hela.. I mitt fall så skulle det handla även om andra toppdomäner som .fi .no .dk Dock så kanske inte företaget vill göra mig till lags, vilket jag förstått är grymt ovanligt (eller förekommer det att företag faktiskt köper domänerna direkt istället för att köra överklaganvägen????) ifall man köper domäner på det sättet som jag klurar kring...
|
Om någon skulle kontakta mitt bolag så som du beskriver, så skulle jag aldrig tvekat att dra fallet till prövning. Då det dessutom blir du som får betala då jag vinner, så finns det inte så mycket att tveka om.
Citat:
Ursprungligen postat av DFT
Får jag lov att ställa en följdfråga?
För ett tag sedan köpte vi ett AB som vi idag driver vår verksamhet i. Namnet på AB:et har vi inte ändrat utan behåller det gamla namnet då vi tycker att det är ett bra namn. bolaget har funnits i 10-15 år och under tiden sysslat med lite olika saker men från början startades det som ett försäljningsbolag. Man sålde då en vara som importerades från Spanien. Bolaget hade samma namn som varans varumärke. Jag vet att det spanska bolaget har registrerat varumärket i Sverige man man missade att göra det innan bolaget bildades och fick sitt namn. Det spanska bolaget stämde vårt bolag för varumärkesintrång men förlorade målet då bolaget namn var registrerat innan de skyddade namnet i Sverige.
Nu till min egentliga fråga? Vad händer nu tror ni om vi skulle vilja ha vårt firmanamn som se.-domän. Se och nu domänerna är de enda domäner inom EU som inte redan det spanska bolaget har. Vem har rätten till se-domänen vid en tvist mellan dem och oss? Vi har namnet som firma och de som varumärke?
|
Först och främst vill jag säga att man inte kan säga vad som är rätt eller fel förrän det har prövats på riktigt.
Men min spontana kommentar, är att ditt AB skulle få behålla se-domänen. Ni har trots allt använt namnet under längre tid, samt att ni inte köper det i ond tro utan för att ni ska använda och representera bolagsnamnet. Däremot om det spanska bolaget registrerar det först, så är jag lika säker att de skulle få behålla den.
Se till att du är först.
(jag avsäger mig allt ansvar för eventuella följder mina hobbyjuridiska kunskaper kan leda till)