Citat:
Det gör de också... Såvitt jag vet har jag aldrig varit med om en politiker som tänkt långsiktigt och hamnat som stadsminister. De ser alltid enbart till sin egen mandatperiod som är på 4-8år (oftast) istället för att börja bygga på något VETTIGT som framtida ministrar kan ta över och bygga vidare på efterhand, så vi kommer någonvart.
|
Stadsministern är inte ensam om att besluta.. vi har en regering och riksdag där beslut fattas i demokratisk ordning. Vi har vidare parlamentarism, tillskillnad från tex USA.. Det är lite lustigt när man skäller på stadsministern som boven i dramat när det inte är så det fungerar. Hade det varit i usa så hade jag håll med, där är makten samlad hos stadschefen.
Citat:
Just nu känns det bara som vi står och stampar på en och samma punkt istället för att föra samhället vidare och utvecklars. Vare sig det är en socialdemokrat, moderat eller vad det än är som sitter i regeringen så verkar de ha väldigt snarlika uppväxter och samma prioriteringar samt värderingar.
|
Det är ju rena spekulationer. Vad vill du ska inträffa? revolution? vad vet du egentligen om hur mycket som faktiskt har beslutats under de år du menar inget har gjorts? Vi har inga norska oljereserver som kan trolla bort stadsskulden. Vi har dessutom ett demokratiskt-politiskt system som är uppbyggt för att stora omvälvande förändringar ej ska enkelt kunna inträffa. Det blir inga stora skillnader på ett fåtal år vid makten. Det tar mer tid än så, det är själva iden, så att folket kan rösta bort felaktig makt. Men visst är det sant att de har samma uppväxter, bakgrunder osv.. de flesta av dem är ju yrkespolitiker och har aldrig sett en riktig arbetssituation från insidan. Det är ett problem som är befattat med saker som hur makt och inflytande fördelar sig inom samhället. Det är ett problem helt klart.
Citat:
Det är nog det som gör att många ungdomar inte alls röstar för det finns knappt någon skillnad mellan de olika, de syns och hörs bara under kampanjerna för att sedan försvinna och tyvärr inte ens i närheten leva upp till det de en gång "lovat" dyrt och heligt... Samma visa varje gång dessvärre...
|
Återigen enligt mig en följd av att inte orka sätta sig in. I grund och botten handlar valet inte om sakfrågor. Inte nånsin. Det är ju fundamentala skillnader i åsikter mellan blocken.. skillnader som sedan genomsyrar alla beslut som kommer att fattas.. Att gnälla på att det inte finsn skillnad säger bara att man inte orkat ta ställning.