Citat:
Originally posted by robertsson@Dec 20 2005, 16:48
Mycket häftigt... Nu vet jag varför jag inte har nån mobiltäckning hemma... Inga mobilmaster så långt ögat kan nå och ändå bor jag bara 12 km från sergels torg fågelvägen 
Intressant att man kan klicka på prickarna och se sändareffekt. Vissa sänder med 10W och andra med 1500W... Viss skillnad.
|
Nja, så enkelt är det inte att mata basstationen med mer effekt. Varför tror du att vissa sänder med mindre effekt?
a) för att spara ström
B) för att effekten optimeras mot cellplaneringen som är en komplicerad process där man måste undvika interferens mellan olika basstationer som använder samma frekvens.
En annan grej som jag provat som vanligtvis "vanliga dödliga" inte får prova på är att köra TEMS. När jag jobbade på Ericsson i Linköping (och bodde i Motala), hade jag lånat en TEMS-telefon, vilket är i princip en vanlig telefon med mjukvara för, låt oss kalla det "debugging". Man ansluter den till en PC. Mjukvaran i PC-n hämtar data från telefonen och berättar om ALLT du vill ha reda på. Vad cellen heter, vad basstationen har för effekt, vad styrkan är. En röst talar om när du gör en "cell reselection" ifall du inte pratar i telefonen. En röst talar om när du gör en location update. Alltså, all aktivitet en telefon gör när du pratar eller när den är avstängd.
Den tog jag med mig hem på bussen. Gissa om det var kul. (Ja folk tittade lite konstigt när man sitter med en lapptop som pratar, och en telefon ansluten med tjock svart kabel till lapptopen).
Sen hade jag data sparat som jag kunde hemma analysera och i princip ringa in till Telia. Det var en del celler som behövdes planeras om. Men en gubbe på jobbet sa att Telia inte ser så gott på folk som ringer in och säger att deras celler var felplanerade. Deras motivering är "TEMS är inte för vanligt folk".