Citat:
Originally posted by studiox@Dec 19 2005, 13:05
Jag vet att BBB börjat införa ett skydd mot spam där man måste skicka meddelandet två gånger innan det går fram första gången. Jag råkade ut för det till bredband.net - Dock stod det tydligt vad jag skulle göra i reply meddelandet för att få det att fungera.
|
Aha!
Pratade senast imorse med en kund som ibland hade problem med att ta emot e-post (BBB skyllde på antivirusprogrammet). Han fick inga felmeddelanden, men betydligt mindre antal e-postmeddelanden än han borde, och han hade bett flera kompisar skicka till honom, men bara vissa kom fram. Jag frågade bland annat om han visste om BBB hade något antispam-filter..
Kod:
rcpt to: [email protected]
450 <[email protected]>: Recipient address rejected: Greylisted for 300 seconds
(seehttp://isg.ee.ethz.ch/tools/postgrey/help/bredband.net.html)
Det kan förklara varför han ofta inte får några brev. 300 sekunder? 5 minuter? Rätt säker på att det finns e-postservrar som tar längre tid än så på sig innan de försöker skicka breven igen...
Greylisting i sig kan (i dagsläget) starkt skära ner på mängden spam, men.. om man inte implementerar det rätt kan det ju ställa till problem också..
De kanske har längre tid än fem minuter egentligen, men.. uppenbarligen ställer det till problem för deras kunder.