Citat:
Originally posted by Megashop.se@Dec 16 2005, 14:50
En fundering, om två webbutiken skulle ha identiskt innehåll och lika många besäkare. Den ena butiken är billigare, men väldig enkel den andra dyrare. Den dyra butiken har en snygg design, och mer förtroende ingivande.
Vilken tror nu skulle sälja mest?
|
Det beror nog mycket på vad man säljer. Är det samma produkter från samma märke (både säljer levis jeans t ex)?
Ofta är det nog bra om man kan få sin webbshop att bli unik och det är nog svårt att göra om många nadra redan/samtidigt säljer exakt samma produkter. T ex levis jeans o diesel jeans då
inte är samma produkter.
Ett exempel som gäller för mig och nästan är vad du frågar om är min relation till kom plett o dat orbutiken. Även om dat orbutiken är lite billigare köper jag på kom plett. Det är visserligen inte för att komplett har mkt bättre design, men jag har ett förtroende och en relation till dem som jag inte har med dat orbutiken. Det är något som gör kom plett unikt för mig personligen. Datorkomponenter är dock en väldigt priskänslig marknad, så det får inte skilja för mkt.
Många saker kan fånga kunder. Bra grejer att fundera på är dels grundläggande "varför ska kunden välja mig?" men också saker som "hur ska kunden hitta mig?" och "hur behåller jag kunden?". Det är svåra frågor och det är lätt att försöka slingra sig från sig själv när man ska besvara dem.