Medlem
|
|
Reg.datum: Nov 2003
|
|
Medlem
Reg.datum: Nov 2003
|
Känner att jag genom åren stött på så många problem med frames att jag bara måste starkt avråda från dem, speciellt om man har en komplex informationsstruktur och navigeing på sin site..ska nämna några problem jag stött på, förutom de som handlar om tillgänglighet och användbarhet:
- På en viss sida vill man ofta ladda upp till kanske 3-5 tillhörande menyer och undermenyer. Så det blir ofta så att man måste göra ett antal olika framesets för olika scenarion och layouter, kanske vill man på en viss sida vill visa en banner istället för en viss undermeny. Då måste man ladda om ett nytt frameset eller göra nån skum javascript lösning...eller så blir länkningen krångligare, tex om jag vill ladda olika menyer för samma frameset:
frameset1.php?meny1=main&meny2=categorys&meny3=pro ducts
istället för ( icke framesversion) :
dapage.php
vilket man måste hålla reda på om man länkar inom siten mellan olika avdelningar..
problemet är alltså att man måste hålla reda på vilken frameset man är på och vilken som hör till en viss sida.. väldigt ofta
Dessutom vill man ofta att det valda menyvalet i samtliga menyer och undermenyer ska markeras, så att man ser var på siten man befinner sig ,ofta inga problem när man klickar sig ner normalt i strukturen (förutom att man antingen måste ladda om sidan för att visa markeringen eller göra en dynamisk javascript markering)
...men tex om man kommer in från google på en viss sida som inte har framesetet med sig, då ska man dels ladda in framesetet och dels se till att menyvalen är markerade...
Allt går att lösa så klart men som utvecklare tar det nästan alltid mer tid i längden att använda ramar för större siter..
Och egentligen finns det ju ingen fördel med dom...
|