Citat:
Originally posted by it2ceda@Dec 15 2005, 20:56
Tackar för snabba svar. Det var när jag läste bokföringsnämdens "Att föra bok" som jag blev lite fundersam. Där kan man ju få uppfattningen att man ska bokföra allt in i minsta detalj. Så då är det bara dessa inkomster jag behöver ta upp i bokslutet o lite datainköp. Smidigt
|
Intäkterna ska bokföras när du får dem inte när du sätter in dem på bankkontot. Bara för att du inte löser in en check så innebär ju inte det att du inte tjänat in pengarna. Att dremot bokföra varje dags transaktioner är "overkill" men åtminstone varje månad bör du boka upp de intäkter du haft. Jag tycker att detta är en lagom avvägning av bokföringslagens krav och det realistiska arbetsbelastningen. Man får bokföra "likartade transaktioner under en period i ett samlingsverifikat" och jag gör den bedömningen att man kan hävda att detta faller under den definitionen. Det är ju väldigt enkelt att ta ett "kontoutdrag" för en månad på Google och boka upp intäkten därifrån.
Just när du kommer till bokslutet är detta viktigt för att få det rätt. Du ska ta upp alla dina intäkter som uppstått under året oavsett om du fått betalt eller inte. Ett företag som fakturerar och normalt bokför först när kunden betalar måste i december även boka in alla utestående fakturor.