Visa ett inlägg
Oläst 2004-01-13, 14:05 #6
Peter_Holms avatar
Peter_Holm Peter_Holm är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2004
Peter_Holm Peter_Holm är inte uppkopplad
Medlem
Peter_Holms avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Originally posted by Kent@Jan 4 2004, 13:01
Gott nytt år på er alla webmastrar.

Är det någon av er därute som använder Appledator när du producerar hemsidor och vad har du isåfall för erfarenheter av Apples browser Safari?
Har du upptäckt några speciella egenheter med Safari, hur text m.m. visas, likheter och skillnader mot IE?
Tjena. Jag har mac som primär plattform och pc som sekundär. Självklart för mig är att det ska se "bra" ut på båda plattformarna trots att den ena har marginell marknadsandel. Men ibland får man stå tillbaka för vissa egenheter. Nyaste Safari har en bugg som Netscape hade förut. RUnt v4.7 tror jag.

Det är att grafiken förskjuter sig i vissa avancerade framesets. IE har alltid varit bättre där. Netscape fixade denna grafikbugg från v.6.

Men rätt generellt så följer nog Safari W3C standarden. MEdan IE är känt för att "gå lite längre"... det betyder att vissa sidor som har kollats på IE inte passar för Safari och Netscape. Vilket i sig är en styggelse.

Ibland kan jag stöta på meny-system där alla länkar ligger i en gröt på varandra i Safari. Då får man räkna med att även NS 4.7 visar samma fel.

Tumregel med Safari, ser det bra ut i NS4.7 så ser det bra ut i Safari. Safari är ju självklart en modernare webbläsare än 4.7 men med tanke på att vissa buggar fortfarande finns så lär man ha 4.7 som referens.

/Peter
Peter_Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat