Visa ett inlägg
Oläst 2005-12-14, 20:20 #4
Nikke Lindqvists avatar
Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2005
Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad
Medlem
Nikke Lindqvists avatar

Reg.datum: Dec 2005
Ingen kan väl bevisa något om någonting vars existens vi inte ens kan bevisa, och som Google förnekar... Men. En liten historia ur livet kanske kan hjälpa dig på traven?

Jag hade en sajt som satt fast i sandlådan i somras.

Innan Bourbon låg den på plats 1-7 på de flesta relevanta sökord.
I och med Bourbon, eller egentligen dagarna innan, så sjönk den som en sten för alla de termer som sajten var optimerad kring. Min kund fick panik förstås eftersom en stor del av hans affärsmodell låg förankrad i visibilitet hos Google.

Google-trafiken till sidan försvann den med, och jag slet mitt hår och rannsakade mig själv och koden på sidan. Men det här var en site som var så whitehat jag kunde få den. Dessutom vänder den sig mot handikappade, så den var kodad för att verifieras som xhtml 1.0, med minimalt med onödig kod och en väldigt liten css-fil.

Mitt råd till kunden var att börja lägga till nya sidor på sajten. Det gjorde han genom att införa en nyhetsbevakning som sammanfattade dagliga nyheter inom den sektor företaget verkar inom. Och sakta men säkert kunde vi konstatera att de nya sidorna rankades högt hos Google. Vi fick till flera bra förstaplaceringar faktiskt, men de termer vi egentligen, och ursprungligen, var ute efter placerade fortfarande sajten långt ner någonstans på platserna mellan 130-275.

Under tiden som kunden lade till nya sidor på sajten var jag ute och letade nya kvalitetslänkar in till sajten. Det blev en och annan köpt länk, ett flertal intiggda länkar hos sidor som hade med ämnet att göra och även, måste jag erkänna ett och annat forum som försågs med länkar...

Nu i höstas, en månad innan Jagger satte igång för amerikanska sajter, släpptes sajten plötsligt fram igen. De fem primära sökbegreppen placerar den återigen på förstasidan med placeringarna 1, 3, 4, 8 och 10.

Det var hemska tre månader, men det viktiga för sajten är att den tog sig upp igen, och att den gjorde det utan att vi behövde hänfalla till några riktigt fula tricks.
Nikke Lindqvist är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat