Visa ett inlägg
Oläst 2005-12-14, 03:26 #17
Kristofers avatar
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2004
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Kristofers avatar

Reg.datum: Mar 2004
Plockar väl fram lagboken då..
Citat:
Men när jag var 16 så täcknade jag ett mobilabbonemang. Telia godkände detta.
Alltså gäller inte detta avtalet?
Enligt FB §9:7 så är avtal som "underårig ingått utan erfoderligt samtycke, ej gilitgt", kräver dock att den underårige ej vid ingåendet av avtalet uppget falska uppgifter (exempelvis hävdat att denne var myndig), enligt andra stycket.

Du har här enligt FB §9:6 rätt att frånträda avtalet om "underårig utan erfoderligt samtycke ingått avtal", dvs om dina förmyndare inte gett sitt samtycke (fri tolkning). Du kan enligt fri tolkning få tillbaka för dina utlägg, eventuellt för de du ringt för om det är ett telefonabonnemang.

Citat:
Jag (17 år) har vid ett flertal tillfällen blivit fakturerad av både svenska myndigheter, föreningar och företag utan att det varit några tveksamheter för att jag varit under 18 (och de hade mitt personnr så de hade det inte så svårt för å veta min ålder)
Att få fakturor behöver ju inte innebära att du ingått avtal. Eller?

Enligt FB §9:3 så får "underårig själv råda vad han genom eget arbete förvärvat efter det han fyllt sexton år." Alltså, efter det att du är 16 får du själv bestämma vad du ska göra av dina sommarjobbspengar och eventuell ränta på dessa. Du kan alltså köpa vad du vill.

Huruvida man kan handla på kredit utan att ingå någon typ av avtal är jag dock osäker på om det var vad du syftade på
Kristofer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat