Citat:
Originally posted by ullberg@Jan 13 2004, 03:25
1. Du kommer aldrig att kunna bedöma värdet av dessa tekniker genom att snabbt bläddra igenom dokumentet. Varför inte prova några av förslagen och mäta förändringen innan du bestämmer dig för om teknikerna är bra eller dåliga?
|
Jag har vad jag minns inte påstått att teknikerna inte fungerar. Det som inte fungerar är Joyners ”dokument”.
Citat:
2. Det hela bygger på Joyners egna företag, så att det är hans webbplatser och hans publik är väl föga förvånande.
|
Inte förvånande, nej. Men begränsande. Han är inte alls tillräckligt noga med att redovisa omständigheterna för de "försök" han gjort; vilka produkter har han salufört? mot vilken målgrupp? på vilken marknad? under vilken period?...
Citat:
3. (!!!) kanske betyder att du tycker det är omoraliskt/olagligt att skicka reklam via e-post. I så fall kan jag berätta att det uteslutande handlar om e-post som mottagarna uttryckligen valt att ta emot (100% opt-in). Det är varken omoraliskt eller olagligt. Förvånar det dig att olika veckodagar ger olika resultat?
|
Det förvånar mig att amerikansk statistik från några år tillbaka, baserad på ett urval som vi inte känner till, i Joyners rapport presenteras som en allmängiltig lag. Att mottagligheten för reklam är olika beroende på veckodagar, tid på året, tid på dygnet med mera är inget konstigt -- så bättre vore om Joyner diskuterade detta fenomen i sig istället för vilka procent han haft i sina nyhetsbrerv.
Citat:
4. Angående mombo-jumbot om de psykologiska effekterna: Tänk om detta vore grundläggande i all marknadsföring... då skulle ju tv-kvällar och morgontidningar vara riktigt spännande... Tror du inte att många marknadsföringsintresserade - som är mindre kunniga och erfarna än dig - skulle behöva använda till exempel Zeigarnik-effekten oftare och mer medvetet?
|
Tv-kvällar och morgontidningar är bevisligen riktigt spännande: De säljer ju!
Givetvis skulle fler behöva använda sig av Zeigarnik-effekten! Det betyder inte att Joyners redovisning är bra.
Citat:
5. Namnet i ämnesraden kanske är lite för amerikanskt, det håller jag med om. Beror ju som sagt på vilken målgrupp man har.
6. "All clicks are not created equal" är ju inte i sig något konstigt koncept, men ändå något man måste tänka på. Åter igen kanske dokumentet vänder sig till mindre erfarna än dig. Samtidigt är det lätt att lockas räkna klick istället för att räkna kunder, eller hur?
|
Ja.
Citat:
7. Kul att du åtminstonde finner Cheeseburger Traffic intressant...
8. Kommentarerna angående avsnittet om beställningsformuläret håller jag med om, även om jag tror att det var produktens fördelar och inte varukorgen Joyner syftade på.
|
Som jag läser honom menar han (a) att man ska redovisa exakt vad kunden är i färd att köpa, utan dolda kostnader etc och (B) att man ska repetera (och gärna lägga till) säljargument(en).
Citat:
9. Du tycker att check-boxen i beställningsformuläret är självklart, men hur många webbplatser använder detta knep? Det är inte säkert att idéerna som presenteras måste vara helt unika för att de ska öka försäljningen på webbplatsen.
|
Det är inget fel på grundprinciperna som Joyner försöker presentera. Prorblemet är att han presenterar dem som sina egna, bygger dem på ett mycket smalt underlag, vägrar se dem från ett mer teoretiskt synsätt som fungerar i längden och dessutom skriver rätt dåligt.
Läs något annat istället! Prova till exempel alldeles nyutgivna ”Övertyga på Internet, kokbok för digitala påverkare” av Mattias Malmnäs och Karin Bille. Billigare, på svenska från början och framför allt: Betydligt bättre (även den i en nivå som passar ”de mindre erfarna”, som du skriver)!
Erik
Edit: Rättade till några stavfel och förtydligade några ord.