Supermoderator
|
|
Reg.datum: Jan 2003
|
|
Supermoderator
Reg.datum: Jan 2003
|
Till att börja med säger en årsrapport inte så värst mycket om ett bolags (ägares) entreprenörskap, licenskostnader kan förekomma till moderbolag, privatägda bolag töms på vinst med bonuslöner för att skjuta på skatt något år, tunga investeringar tas för att minska vinstskatt, omsättning kan bero på ett jobb som har pågått under flera år och ger en hög avkastning under en mycket begränsad period. I år kommer förmodligen mycket vinst att skakas fram i fåmansbolag som saknar många anställda pga de ändrad 3:12-reglerna efter årsskiftet. Ja, ni vet själva hur ni jobbar i/med era bolag, så den historien behöver vi inte dra mer.
Loopia är fruktansvärt bra på att marknadsföra sig och vet hur man gör affärer, får uppmärksamhet av media osv. De har dock inte en unik ide, webbhotell har det funnits sålänge jag har haft internet iaf & det är bra många år sedan man köpte sitt första modem.
Seat24 är uppenbarligen bra på att klippa i sina kostnader och hitta marknadsföring som ger bra ROI. Men inte heller de gör något unikt, så där faller de bort.
Att lura investerare att TD är värt 2,5 miljarder ser jag definitivt inte som entreprenörskap någonstans. Första året kanske de hade platsat. Jag vet x antal bolag som är betydligt mer intressanta att investera i än TD.
Förmodligen tänker ni vad fan vill han komma fram till - vem är nu årets entreprenör då efter allt det här tragget? Ärligt talat så känner jag inte till någon som platsar riktigt klockrent i år, jag har funderat länge på alla bolag som finns & de tjänster som existerar eller har kommit under året - tyvärr kan jag inte komma på någon/något som är tillräckligt unikt för att vinna min röst.
Over and out.