Visa ett inlägg
Oläst 2005-12-07, 19:16 #9
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Originally posted by nicclas@Dec 7 2005, 17:03
Hej,

jag tror inte att det är något problem att frågor/inlägg postas av en robot, men det är säkert bra om det finns en personlig avsändare för varje inlägg som görs.

Att folk är beredda att svara på/diskutera även sånt som är automatgenererat tycker jag att 99mac:s "Artikelrobot" är. Deras robot verkar sålla fram nyheter som är Mac-relaterade från ett antal RSS-feed och autopostar dem. Se tex. www.99mac.se/forum/showthread.php?t=85014

Precis som någon ovan, så tycker jag inte att idé att post samma inlägg är speciellt bra. Däremot är idén med ett genemsamt interface mot många specialicerade forum bra. Varför inte skapa någon form av "intelligens" som, baserat på vilken fråga som ställs skickar frågan/inlägget vidare till det forum som, baserat på statistik, genererar bäst svar för den typ av fråga det gäller!. Postar man en fråga (på svenska) om webbservrar så kanske den hamnar i rätt delforum här på WN, frågar man på engelska hamnar det kanske i ett delforum hos Webhostingtalk; frågar man om skidutrustning hamnar inlägget i lämpligt delforum hos freeride osv. Låter inte det bra? Jag har fler (enklare) idéer runt detta om ni är sugna på att implementera :-)

[red: freeride heter det ju...]
Jag håller inte med.

Följande problem ser jag:

1. Varför kommer någon svara på frågor ställda av en robot som spammar forumet man är aktiv på och inte tillför något?
2. Varför kommer folk svara på frågor ställda av en robot som tjänar pengar på det arbetet jag lägger ner med att svar?
3. Hur hanterar roboten följdfrågor och krav på mer information? Säkert 80% av alla frågor på forum är inkompletta och måste kompletteras med mer information innan de kan besvaras.
4. Hur säkerställer ni kvaliteten på de svar som ges i trådarna?
5. Varför betala för en tjänst där jag enklare kan gå till forumet och ställa frågan själv och antagligen få fler och bättre svar eftersom ingen vill svara en robot?
6. Hur kommer forumägarna hantera detta? Om det kommer 20 frågor från er robot dagligen på WN så skulle jag inte gissa att WN:s ledning ser på det med blida ögon.

Idén är dock bra, men jag tror tyvärr inte det går att lösa den med automatik och låta andra människor göra jobbet utan kostnad.

Grundprincipen bakom forum är att man både ger och får. Man får inte bara, då skulle inga forum gå runt.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat