Visa ett inlägg
Oläst 2005-12-04, 13:24 #46
jonire jonire är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2005
jonire jonire är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2005
Innehavaren av bildrättigheterna svarar Kabelkultur.

Jag har tagit del av tråden utan avsikt att delta i diskussionen. Men då du i din argumentering ifrågasätter min och andras hederlighet, tvingar du mig be dig tänka dig för i fortsättningen. Jag vill för övrigt inte ta ställning till om du avsiktligt serverar lögner eller om du väljer att blint tro på dina källor.

Bland fotografer och deras sammanslutningar har ”Bildombudsmannen” ett mycket gott anseende och anses representera ett unikt kunnande kring immateriella rättigheter, speciellt gällande bildrättigheter. Som min juridiska ombudsman under den rättsliga behandlingen vill jag givetvis ha den bästa tillgängliga kompetensen. Jag har under ärendets beredning varit mycket nöjd med Bildombudsmannens sakliga sätt att behandla ärendet.

Det aktuella webbuppdraget har delegerats till dig av en webbyrå. Webbyrån har kopior på korrespondensen i ärendet med din kund. Be webbyrån visa mitt mejl daterat 04-12-21 uppföljt med brev 04-12-30, ärende: Olovligt användande av bildmaterial. Då dessa budskap inte ledde till någon reaktion inom given tidsfrist, meddelade jag i brev 05-01-11 mig vara tvungen att försvara mina rättigheter till bildmaterialet. Om du mot förmodan inte blivit underrättad om innehållet i korrespondensen, hoppas jag webbyrån delar ansvaret för konsekvenserna med dig.

Jag har dessutom i ett tidigt skede talat med såväl webbyrån som med dig per telefon. I valet mellan kundlojalitet och kollegial lojalitet har jag strävat efter en saklig, objektiv balans. Bemötandet jag fått av parterna har utan undantag lett till återhållsam information om kunden från min sida. Vid ett tillfälle ringde jag dig för att tacka för att kundens webbplats äntligen stängts. Orsaken till stängningen visade sig då vara din kunds uteblivna betalning.

I din uppenbara iver att söka sympati drar du dig inte ens för den ironiska insinuationen att upphovsmannen minsann gjort sig skyldig till bildintrång: ”Jag hittade förresten en site gjord av upphovsmannen som anlitat Bildombudsmannen för klämma åt mig, där han scannat in omslag och modellbilder från veckotidningar och lagt ut.... ”. Den ena ”scannade” bilden är reklam för det aktuella yrkesförbundets medlemstidning, den andra ett fotomontage där en tidning ersatts med en bild av beställaren med hans förnamn som tidningsnamn. Tydligen har montaget lyckats.

Jag har jobbat med gruppkommunikation för bl. a. Posten och är väl förtrogen med såväl tekniken som kampen för att nå ”den kritiska massan”. Att missbruka denna fantastiska kommunikationsform genom att med ovarsam hantering av sanningen samla muskelbyggande sympatiyttringar är att missbruka de övriga deltagarnas tid. Det ligger inte i mitt intresse att delta i diskussionen, ärendet avgörs på annat håll. Bilombudsmannen har både mitt förtroende och fullmakt att driva saken i enlighet med Sveriges rikes lag.

Ett tänkvärt citat av J.K. Paasikivi: "Erkännande av realiteterna är början till visdom".

Johnny Reinboth
jonire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat