Att inlänkar väger mycket tungt vet jag. Tyvärr så kan det bli lite kämpigt med den typen av webbutik som vi har. Det spelar ingen roll hur seriös och snygg vi gör den. Folk är ändå lite misstänksamma. Har flera gånger varit med om att en webbmaster har avböjt ett seriöst länkbyte och sedan handlat i shoppen några timmar senare. Det finns alltså inte många som tycker illa om det vi säljer, utan snarare är alla rädda för vad deras egna besökare ska tycka och tro om de länkar till oss. Det här är ju ett problem som även våra konkurrenter får leva med, så egentligen gör det inte så mycket ur ett seo perspektiv. Det märkliga är ändå att de sidorna som rankar högst helt verkar sakna ”kvalitetslänkar”.
Webbutiken är dessutom bara 4 mån gammal, så vi har inte hunnit få så många ”naturliga” inlänkar, utan de vi har är sådana som jag själv har skaffat oss i olika webbkataloger och liknande. Bortsett från sunet och dmoz känner jag tyvärr inte till några andra kataloger som väger tyngre än andra.
Alltså får jag jobba med det vi har. Dvs försöka optimera sidan för sökmotorerna. Jag är själv inte så duktig på varken html eller php och min webbmaster som hjälper mig vill inte göra om sidan utan frames. Trots detta så har vi väldigt bra placeringar på msn på 4 av 5 viktiga sökord. Ingen annan sökmotor än msn vill däremot ge oss någon vettig placering. Jag hoppas kunna ändra på det med tiden