Visa ett inlägg
Oläst 2005-12-03, 15:59 #5
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Ramar är inte bra, främst för att de representerar en förlegad teknik. Att behöva läsa in 2 eller fler sidor vid ankomsten är ju negativt ur alla synvinklar (tex ur bandbreddsynvinkel). Dessutom så behövs dem inte längre. Iframe har sett till det. Inte heller iframe är nödvändig längre för övrigt. Att kunna scrolla på en separat yta i läsarfönstret är en dålig ide, som inte ger någonting och som bara gör det krångligare att interagera med sidan. Fler och fler inser det.

Angående att det skulle vara snabbare med ramar ur omladdnigssynvilkel är ju verkligen en något som går att diskutera. Visst man behöver inte ladda om en eventuell meny. Men å andra sidan, om man skapar menyer osv i korrekt xhtml och låter utseendet vara separerat från densamma med css, så kommer grafiken cashas. Och i ärlighetens namn, hur lång tid tar det att läsa in en semantiskt korrekt lista?.

Citat:
nledningen varför webbutiker kör med ramar är ju för att de vill oftast presentera en "varukorg" på sidan som alltid håller sig på en bestämd plats. Flytande div-ar tycker jag ser lite "b" ut. Så det som återstår är att antigen ha så många produkter på en sida så att de fyller sidan och lämnar lite plats åt varukorgen utan att man måste skrolla, eller använda ramar.
nja.. den största anledningen är nog att systemen de använder inte är skapade idag, utan i bästa fall för nåt eller ett par år sen. och tekniken/attityden går frammåt. Angående varukorgen så är det ju inte ett problem, man kan tex lägga den i överkant istället, eller absolut positionera den varsomhelst (det är sällan butiker av detta slag har centrerad dynamisk layout i sidled iaf), så det är ju inga problem.

Citat:
Jag kikade på netonnets sida ochser att dem kör med ramar....Konstigt tänkte jag, men iofs så behöver en sån site inte lobba in sig så hårt via sökmotorerna. Dem marknadsförs sig på annat sätt.
För det första så tror jag att dem mestadels riktar in sig på att köpa trafik (alltså extern seo) snarare än intern.. för det andra så är det säkert så att man i viss mån målat in sig i ett hörn med tekniken man en gång valt. Någonting som går hand i hand med det jag skrev tidigare.
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat