Visa ett inlägg
Oläst 2005-12-02, 00:54 #22
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Originally posted by jokkoapa@Dec 2 2005, 00:11
Marcus - Förtydligande(Ledsen, jag klippte och klistrade lite):
Jag anser att du har fel i att dom som köper 500 för 60 000 lika gärna kan köpa för 100 000 pga att dom har en uträknad budget för vad 500 domäner genererar vs. får kosta per år. 40 000-diffen kan vara hela årsprofiten.
Jo men då finns det alltid något annat företag med en mer passande budget. Men visst, det var ju lite väl hårddraget kanske. Menade snarare på att det inte skulle hjälpa speciellt mycket.
Citat:
Sen står jag helt oförstående till ditt resonemang om antal domäner skulle öka.
Nej, jag förklarade bara vad de som tidigare uttalade sig i tråden önskade med en prishöjning (dvs fler lediga domäner), men jag menar på att det alltså INTE blir så.

Citat:
- Det är väl klart som korvspad att antalet domännamn du kan skapa ur en toppdomän är bestämd - det skapas ju inte fler möjligheter att skapa domäner för att du reglerar prisnivån
Exakt. Då var det iaf klargjort.

Citat:
Vanligt för en öppen för alla-domän gäller 3-67 tecken hos vissa tlder fungerar idn-tecken, andra godtar inte helt numeriska domäner etc. Men antalet potensiella domäner kan ju alltid faställas per toppdomän. Är vi överens om det ?
Jadå, det är vi helt överrens om.

Citat:
Enda möjligheten du som topadministrator har att reglera antalet domäner han säljer är endera genom att reformera reglerna ELLER genom prissättningen. Sänker du priset drastiskt köper folk fler, höjer du så handlar färre. Men sen kan det komma aspekter som att om han tar mer betalt har han råd att marknadsföra domänen (genom egen omsorg eller genom alternativa marnadsföringsinsatser mot ÅF-led, eller rentav sänka kostnaden för att bli ombud etc etc)
Dock känns det inte riktigt som om varken den ekonomiska förtjänsten eller marknadsföringsaspekten är huvudsakliga anledningar till varför nic-se tidigare har reformerat reglerna eller varför de nu sänker priserna. Reformeringen känns snarare som ett naturligt steg i utvecklingen av Internet-Sverige generellt. Sänkningen är förmodligen ett agerande som resultat av tidigare framförd kritik samt att marginalerna trots allt är väldigt bra för NIC-SE. Vilket man kan se inte minst iomed de pengar de delar ut i form av "Internetfonden".

Citat:
(Ber om ursäkt för att jag var otydlig - satt med lite annat)
Ingen fara, tack för klargörandet i alla fall.